۱۳۸۸/۰۹/۱۸

قتل خبرنگار لغمانی در حوزه غرب محکوم شد

خبرنگاران در حوزه غرب افغانستان ظهر امروز طی یک تجمع اعتراض آمیز در مقابل ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات قتل احسان الله شهید زوی و لت و کوب خبرنگاران ولایت لغمان را از سوی نیروهای امنیتی به شدت محکوم نموده وخواهان مجازات عاملین این رویداد شدند.

بر اساس گزارشهای رسیده احسان الله شهید زوی خبرنگار اسبق تلویزیون دولتی ولایت لغمان دو شب قبل به شمول هشت غیر نظامی دیگر در جریان حمله هوایی نیروهای ائتلاف در شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان کشته شد.

در پی بروز این حادثه خبرنگاران ولایت لغمان روز گذشته جهت تهیه گزارش به محل رویداد رفته بودند که از سوی نیروهای پولیس و اردوی ملی مورد توهین و لت و کوب قرار گرفتند.

در همین حال ده ها تن از خبرنگاران داخلی و خارجی در حوزه غرب کشور ظهر امروز در مقابل دفتر اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات تجمع نمودند و از مقامات ارشد دولت مرکزی خواستند تا به منظور شناسایی و به محاکمه کشاندن عوامل این رویداد تحت هر شرایطی اقدام کنند. مرکز ژورنالیزم افغان و کلوپ مطبوعاتی هرات ودفتر ساحوی انجمن رسانه های آزاد آسیایی جنوبی سفما دو نهاد فعال خبرنگاری در غرب افغانستان قتل احسان الله شهید زوی و لت و کوب خبرنگاران ولایت لغمان را محکوم کردند. امام محمد وریماچ مسؤل مرکز ژورنالیزم افغان و کلوپ مطبوعاتی هرات وضعیت آزادی بیان را در افغانستان نگران کننده توصیف کرد و از مقامات مسؤل در افغانستان خواست تا در این زمینه بررسی جدی نماید و عاملین قضیه را بازداشت و مجازات نمایند.

وی افزود :اگر دولت در راستای حل چالش های آزادی بیان در افغانستان اقدام اساسی ننماید این موضوع عواقب ناگواری در قبال خواهد داشت.

با این حال فواد احمدی مسؤل دفتر ساحوی انجمن رسانه های آزاد آسیای جنوبی سفما در غرب افغانستان گفت :در سال جاری میلادی چندین واقعه قتل خبرنگاران در این کشور صورت گرفت اما دولت تا کنون در قسمت شناسایی عاملین این قضایا اقدام اساسی نکرده است.

مسؤلین ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگویند: اگر کشتار خبرنگاران در افغانستان همچنان ادامه یابد و دولت مرکزی جهت حل این مشکل اقدام اساسی ننماید وضعیت آزادی بیان در این کشور با سرنگونی مواجه خواهد شد.

۱ نظر:

کاکه تیغون گفت...

این هاتقاضای آزادی بیان را با کشتن فلم بدستان جواب می دهند.