۱۳۸۸/۰۹/۱۰

شایسته سالاری در کابینه به عنوان یک اصل باید پذیرفته شود

بعد از پايان انتخابات رياست جمهوري در كشور حال نگراني اكثر آگاهان تشكيل كابينه رياست جمهوري مي باشد ، طوري كه گفته شد تا قبل از آغاز رخصتي هاي مجلس شوراي ملي ليست اعضاي كابينه به اين مرجع سپرده خواهد شد .

اما سوالي كه مطرح مي شود اين است آيا اعضاي كابينه آقاي كرزي صلاحيت و شايستگي حضور در اين پست را دارند ؟

به جرات بايد گفت كه در كابينه گذشته آقاي كرزي بعضي از وزيران انتخاب شده به هيچ عنوان شايستگي آن پست را نداشته و حتي با عملكرد ضعيف و صرف نمودن بودجه آن وزارت نام حكومت را نيز زير سوال برده اند .

گماشتن بعضي ازافراد به عنوان وزيران كابينه بخاطر مسائل قومي و تنظيمي يكي از عوامل شكست نيروهاي كاري شايسته و همچنين متهم شدن حكومت به كم كاري و پديد آمدن فساد اداري بوده است .

اما در اين ميان نمي توان نقش جامعه جهاني را ناديده گرفت ، جامعه جهاني به عنوان حمايت كننده گان حكومت درعرصه هاي نظامي و مالي نقش اعظمي در تصميمات حكومت را دارا هستند .

آنها با گماشتن چهره هاي نفوذي در حكومت فقط از مخالفت آنها با دولت جلوگيري كرده اند . ولي در اصل باعث بوجود آمدن حس بي اعتمادي در بين مردم جامعه شدند . طوري كه ديگر حضور بعضي از وزيران در كابينه جديد به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست .

اكثر مردم جامعه ما كه از وجود فساد اداري در تمام ادارات كشور ديگر خسته شده اند ، حال چگونه مي توانند حضور آنها را در اين ادارات قبول كنند .

جامعه جهاني نيز خود بر اين باور است كه فساد اداري در كشور به اوج خود رسيده و چاره اي جزء نابود كردن آن ندارند زيرا هر آن كمك مالي كه از سوي انها به وزارت خانه هاي كشور اعطا مي گردد بدون هيچ توجهي به وضعيت سخت جامعه ما نابود شده و هيچگونه تاثيري در بهبود وضعيت زنده گي مردم نداشته است .

اما آقاي كرزي از جامعه جهاني خواسته است تا هيچگونه دخالتي در تشكيل كابينه نداشنه باشند و بگذارند تا اعضاي كابينه را خود آقاي كرزي بر اساس شايستگي تشكيل دهد ، سوالي كه مطرح مي شود اين است كه اگر جامعه جهاني پاي خود را از تشكيل كابينه بكشد ، آيا جنگ سالاران و قدرت طلبان خواهند پذيرفت كه از كابينه جديد دور باشند ؟

در طي سي سال جنگ و خشونت در افغانستان كساني بودند كه در گوشه اي از كشور گروه هايي را تشكيل دادند و عليه همديگر به جنگ مي پرداختند و براي رسيدن به قدرت از هيچ عملي دريغ نمي كردند .

آنها نيز با فراموش نمودن منافع ملي و زير پانهادن اين اصل از قدرت خود استفاده مي كردند و با تهديد دولت وهمچنين تحريك هواداران خود براي رسيدن به اهداف خويش دريغ از هيچ كاري نمي نمودند ،‌و دولت نيز بخاطر بر هم نخوردن ثبات و همچنين تحكيم وحدت ملي در كشور ناچار به پذيرش پيشنهاد هاي آنان شد.

اما حال هشت سال از حكومت انتقالي ، موقت و انتخابي مي گذرد ، و فعاليت هاي زيادي در راستاي تحكيم صلح و وحدت ملي در كشور انجام شده است ، آيا حال نيز اينگونه فعاليت ها از سوي اين افراد مي تواند براي مردم و دولت قابل قبول باشد ؟

مردمي كه در مدت سي سال جنگ و ناآرامي روي خوش صلح و زنده گي سالم را نديده اندو حال نيز با وجود مشكلاتي چون فساد اداري ، ناامني و وضعيت بد اقتصادي جامعه با عملكرد ضعيف حكومت مواجه شده اند كه اين خود باعث دلسردي مردم نسبت به حكومت شده است .

ديگر راهي به جزء اصلاح حكومت و روي كار آمدن افراد شايسته و دلسوز نمانده است .

آقاي كرزي نيز اگر واقعا مي خواهد كه مردم از حكومت وي حمايت كنند بايد در كابينه خود به جاي در نظر گرفتن مسائل قومي و تنظيمي به اصل شايسته سالاري توجه كند و همچنين در راستاي تحكيم وحدت ملي و يكپارچه گي گام بردارد ، به يقين خواهد توانست رضايت مردم را جلب كند و حكومتي را تشكيل دهد كه مردم رنجديده ما از ساليان گذشته در انتظار آن بودند .

نویسنده : قاسم عبداللهی

هیچ نظری موجود نیست: