۱۳۸۹/۰۲/۲۵

تلويزيون تمدن يك رسانه ايراني يا افغاني ؟

نويسنده : قاسم عبداللهي

شب گذشته مسابقات جام جهاني

كركت را تماشا مي كردم تا زماني كه بيست آور تيم سريلانكا به پايان رسيد و مسابقه براي چند لحظه اي تعطيل شد و من براي تعويض كانال تلويزيون ريموت را برداشتم و كانالها را يكي پس از ديگري عوض كردم تا اينكه به كانال هفت جايي كه تلويزيون تمدن در آنجا موقعيت داشت رسيدم .

مصاحبه اختصاصي تلويزيون تمدن با سفير ايران در كابل بود و انگار در مورد اعتراضات مردم كابل عليه اقدامات اخير دولت ايران مبني بر اعدام هموطنان ما بود .

مشتاقانه منتظر صحبت هاي جناب سفير بودم و مي خواستم با معلوماتي كه ايشان در اين رابطه از طريق رسانه هاي افغانستان به ما مي دهند قضاوت كنم كه واقعا آيا حق به حق دار رسيده است يا نه ؟

اما از صحبت ها معلوم بود كه جناب سفير با كوله باري از نصيحت هاي پدرانه به برنامه حاضر شده اند و تلويزيون تمدن نيز در اين امر جناب ايشان را همراهي مي كردند .

ابتدا قبل از همه چيز زيرنويس اين برنامه من را متوجه خود ساخت كه نوشته بود (بررسي جنجال آفريني هاي سياسي اخير مردم كابل براي اعدام هموطنان ما در ايران ) .

متاسفانه تلويزيون تمدن كه يكي از رسانه هاي رسمي افغانستان هست حركت خود جوش مردم مظلوم كشورمان را كه در هر گوشه از دنيا مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند را جنجال مي خواند و در قدم ديگر همه مردم را بلا نسبت بي عقل و نفهم جلوه مي دهد و مي گويد اعتراضات سياسي مردم .

آخر مگه مي شود اين همه مردم را عده اي اجير سازند و بگويند شما برويد و در مقابل سفارت ايران اعتراض كنيد و بعد به خانه خود رفته چاي نوش جان كنيد تا خسته گي شما رفع شود !؟ بدون هيچ علت

آيا مردم كابل و ديگر ولايات كه در اين اعتراضات حضور داشتند چشم و گوش ندارند ؟ آنها مي بينند و مي شنوند كه چه جناياتي عليه آنها اتفاق مي افتد . مردمي كه از اين قضايا داغديده هستند و يا هم اينكه احساساتشان در مقابل شهيد شدن هموطنانشان جريحه دار شده است و ديگر صبرشان به سر آمده و دست به اعتراض زده اند ، اعتراضاتشان سياسي است .

كشوري چون آلمان بخاطر بمباران هوايي خود در يك منطقه مسكوني از تمام مردم افغانستان معذرت خواهي كرده و حتي صدراعظم آن به پارلمان آن كشور جواب پس داده و موآخذه شده است ولي متاسفانه كشور ايران كه همسايه ما ،همزبان ما و هم دين ما است نه تنها كه به اعمال خود برچسب قانون را مي زند بلكه در تلويزيون هاي افغانستان توسط خود افغانها دعوت مي شوند و به دولت و ملت افغانستان خطاب مي كنند كه اگر صدايتان بلند شود ما چنان مي كنيم و چنان مي كنيم !

به نظر من اگر در كشور كدام اعتراضات سياسي هم راه اندازي شود آن را هم صرف ايران و پاكستان به راه خواهد انداخت و نمونه آن را هم مي توان به اغتشاشات چند سال قبل درولايت هرات درست روز عاشورا اشاره كرد كه نمونه بارز دخالت ايران و اجير شده هاي ايران بود كه مي خواستند جنگ هاي مذهبي را در هرات رقم بزنند ولي باز اين مردم دلير بودند كه تلويزيون تمدن آنها را نفهم و بي عقل مي خواند متوجه نيرنگ دشمن شده و پلان آنها را ناكام گذاشتند .

حالا از زيرنويس كه بگذريم مي رسيم به خود مصاحبه ، آقاي حسين مالكي سفير ايران و به قول وطن فروشان تلويزيون تمدن نماينده تام الاختيار جمهوري اسلامي ايران در كابل گفتند : من بسيار خوشم اومد از صحبت دقيق و كارشناسانه برادرمون كه از وزارت عدليه افغانستان بودند : ايشون فرمودند طبق قوانين بين المللي شخص مجرم كه در خارج از كشور خود دستگير مي شه براي محاكمه اگر خودش بخواد مي تونه درخواست كنه كه من در كشور خودم محاكمه مي شم در اينصورت كشور مقابل موظف ميشه تا اون شخص مجرم رو به كشورش تحويل بده ،ببينيد چقدر كارشناسانه به موضوع ايشون نگاه كردند . حالا من در جواب ايشان مي گويم كه اين حرفهاي عوام فريبانه خود را مي توانيد در تلويزيون دولتي خود به خورد مردم بدهيد نه در اينجا . اصلا شما خود مي فهميد كه تا به حال چند نفر از افغانها اعدام شدند ؟ وقتي شخص مجرم را خود شما به هر ترتيبي كه هست دستگير مي كنيد ،محاكمه مي كنيد و مجازات مي كنيد و اجازه نمي دهيد تا آنها براي خود وكيل بگيرند ، حتي خانواده و دولت آن شخص را از قضيه خبر نمي كنيد چطور آن بخت برگشته ها چنين تقاضايي را از شما مستبدان بكنند ؟ واقعا جاي خجالت است .

از اين قضيه هم بگذريم برسيم به صحبت ديگر اين جناب كه مي خواهند كمي منت سر ما بگذارند و از لطف هاي دوكتور احمدي نژاد بگويند .

ايشان خطاب به مردم افغانستان از طريق تلويزيون به ظاهر افغاني تمدن اعلام نمودند كه اي افغانها برويد و لطف آقاي احمدي نژاد رو به ياد بياوريد و براي ايشان سه وقت در روز نماز بخوانيد .

دقيقا فرمودند : لطف آقاي احمدي نژاد رو برادران افغاني بايد هيچوقت فراموش نكنند . آقاي دكتر در يك فرمان تمام فرزندان مهاجرين افغاني را چه قانوني و چه غير قانوني اجازه دادند تا در مدرسه هاي ايران درس بخوانند.

كاش من خبر نمي داشتم از وضعيت مهاجرين و حداقل دلم رو به اين فرمان خوش مي كردم و مي گفتم آفرين باز هم كشور همسايه ما ايران به قول خودشان دمشان گرم .

اما با تماسي كه با ايران گرفتم يكي از مهاجرين افغان گفت كه انجا به ازاي هر فرزند از هر خانواده بايد مبلغ هفتاد هزار تومان بدهيم تا بتوانيم در مكاتب دولتي درس بخوانيم آن هم فقط مهاجران قانوني را مي پذيرند نه همه را .

واقعا اگر شما افغانها را در كشور خود پناه داديد و به آنها كارت قانوني مهاجرت صادر نموديد و خيلي هم به قانون احترام داريد پس كمي هم به قوانين بين المللي مهاجرت عمل كنيد. تحصيل در مدارس دولتي و غير دولتي حق هر مهاجر در هر كشور است . لااقل كمي هم از كشورهاي كفر خجالت بكشيد كه مهاجرين رو در مملكت خودشان آموزش مي دهند و اين حق را كوچكترين وظيفه خود در قبال مهاجرين دارند ، چه بسا مهاجرين ايراني كه در آمريكا و ديگر ممالك كفر زنده گي هاي فوق العاده و دور از ذهني دارند و همه را مديون توجه آن كشورها به مهاجران هستند .

خداوند روي دروغگويان را سياه كند .

اما بحث ديگري را كه جناب آقاي سفير به آن اشاره نمودند اين بود كه ما در سال جاري مبلغ 500 هزار دالر را در ولايت فراه به مصرف مي رسانيم و در قسمت آسفالت سركها با دولت همكاري مي كنيم در ادامه ديگر حرفهايي هم داشتند مبني بر اينكه يكي از نماينده هاي مردم ولايت فراه كه به ايران توهين كرده بودند بايد معذرت خواهي كنند در غير اينصورت ما شايد در قسمت اين كمك مان تجديد نظر كنيم ، من از خير صحبت هايي كه عليه نماينده فراه زده شد مي گذرم ودرباره مطلب اول صحبت مي كنم : در گزارشي كه ماه گذشته تلويزيون طلوع از ولايت فراه به نشر رساند والي ولايت فراه اعلام نمودند كه متاسفانه شواهدي وجود دارد مبني بر اينكه كشور ايران در قسمت به تعويق انداختن ساخت بند فراه در اين ولايت مخالفين را كمك هاي مالي و نظامي مي كند و مانع ساخت اين بند در فراه مي شود زيرا قسمتي از آب فرا رود به كشور ايران منتقل مي شود .

همچنين ايشان در ادامه افزودند كه سركي را كه جمهوري اسلامي زحمت ساخت آن را متقبل شده است بايد دوسال گذشته تحويل داده مي شد اما تا به حال تكميل نشده است و از اين طريق اين كشور جاسوهايي را به دوطرف انتقال مي دهد . و در بيشتر ناامني هاي ولايت فراه نقش عمده و قابل توجهي دارد و ما از دولت خواستار توجه بيشتر در اين روند هستيم .

تمام اين صحبت ها را والي فراه در مقابل رسانه ها ايراد نموده است. حال شما قضاوت كنيد با وجود شناختي كه از ايران داريد كدام يك راست مي گويند . والله و اعلم

بگذريم از تمام اين مصاحبه و دروغهاي جناب سفير و نصيحت هاي ايشان حضور رسانه اسلامي و افغاني تمدن براي تهيه و پخش اين اكاذيب و توهينات باعث شرمنده گي بود.

كاش به جاي آن خبرنگار ساختگي تلويزيون تمدن شخص باغيرت تر و وطن پرست ديگري مي بود تا تمام واقعيت ها را براي جناب سفير بازگو مي كرد تا ايشان به خود جرات ندهند مردم افغانستان را احمق درك كنند و تمام ياوه گويي هايي كه در رسانه هاي خود به خورد مردم مظلوم خود مي دهند در اينجا سخن وري نموده و حق را از ناحق جدا سازند .

ديگر چه مي خواهيد از اين مصاحبه اختصاصي و دروغين كه كاملا معلوم بود از پيش طراحي شده است بگويم .

من از ايران توقع زيادي ندارم اما از هموطنانم و از رسانه هاي كشور خود توقع بيش از حد دارم كه توجه بيشتر به منافع ملي خود داشته و نگذارند تا دشمنان قسم خورده اين ديار ويرانه از اين طريق دست به توهين و تحقير مردم قهرمان و باغيرت افغانستان بزنند .

و در پايان از شما دوستان سوالي دارم كه مي خواهم در بخش نظرات وبلاگ جواب دهيد ( آيا تلويزيون تمدن بخاطر اينكه اولين تلويزيون برادران اهل تشيع است چنين طرفداري از اين كشور مي نمايد و يا اينكه واقعا يك رسانه ايراني ولي با نام افغان است ؟)

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزیز سلام
تلویزیون تمدن درسته کی در افغانستان برنامه پخش میکند
ولی پایه گذاری این تلویزیون تحت نظر بهترین اساتید وکارشناسان صدا وسیمای ایران در تهران شده است
جدایی ازینکه تمام بودجه اش مال ایرانه

ناشناس گفت...

سلام به دوست عزیز عبدالهی:
تشکر از موضوعات خوبی که مینویسی.
من هم با نظرخودت موافق هستم، بارها وقتی این شبکه را نگاه کردم به این فکر کردم که این شبکه ایرانی است یا که از خود ما است؟
در حقیقت امر میتوان گفت که این شبکه از سوی ایران راه اندازی شده است مثل یکی از رادیوهایی که در ولسوالی غوریان هرات سال ها قبل راه اندازی شده بود.
به حر حال من به این باور هستم که دشمنان این خاک هر چی تلاش کنند پایان کار با شکست مواجه میشوند انشا الله.

کوروش گفت...

بعد از عرض سلام خدمت شما دوستان، خواستم تا در این باره من نیز صحبتی کرده باشم.
وجود همچین شبکه های در داخل کشور هم میتواند مفید باشد و هم دارای زیان و ضررهای فراوانی. یعنی اگر بگوییم که شبکه تمدن یک تلویزیون کاملا غیر مفید برای ملت است اشتباه گفته ایم، و اگر بگوییم این تلویزیون برای ملت کاملا مفید است باز هم اشتباه گفته ایم.
هر چیزی در دنیا ابعاد بخصوص خودش را دارد و داردی جنبه های منفی و مثبت میباشد.
از این بحث که بگذریم،در باره سیاست های این شبکه باید گفت که مشخص و واضح است که از سوی دولت ایران پشتیبانی میشود و این شبکه براساس یکسری از سیاستهای اون کشور و شیعیان داخل کشور طرح ریزی شده است.
اما باید نکته ای را به عنوان یک مسلمان در نظر گرفت که این شبکه از سوی هر مملکتی که پشتیبانی میشود به مراتب در بعضی از جنبه های بهتر از دیگر رسانه های برحال کشورمان میباشد.
برای دولتمردان ایران بسیار متاسف هستم که اسلام را سدی درست کردند تا به اهداف شوم خود که همانا قدرت در منطقه است برسند که این اهداف، اهداف مقدسی نبوده بلکه برخاسته از افکاری است که در زنجیر هوای نفسانی و شهوانی اسیر شده اند.
قدرت تنها و تنها از آن خداوند است.
ایران فرعونی دیگر در قرن بیست و یکم است.
بادرود فرواوان
خدانگهدارتان باد.

ناشناس گفت...

من یک ایرانی هستم وبه برادران و خواهران افغان میگویم که فریب دولت ایران را نخورید. این گرگها نه به ایرانی و نه به افغان رحم می کنند. اهل تشيع افغان هم باید از وطن فروشی به آخوندهای ایران دست بکشد.

سمانه گفت...

سمانه
من هم تا اندازه ای موافقم که نباید از این کارا بشه.اما به نظرتان خیلی از تلویزیون های دیگری که اقدام به نشر فیلم های مبتذل می کنند اگر این کار را نکنند کشورهای حامی شان به انها کمک خواهد کرد؟ مثلا طلوع بخواهد فیلم های اسلامی نشر کند ایا دو میلیون دالر می تواند بگیرد؟ خیر. همه ی این تلویزیون ها نوکر هستند و حالا یکی فیلم نیمه سکس نشر می کنه یکی دیگه مصاحبه.

زهرا گفت...

تلويزيون تمدن بودجه اش از ايران استو كارمندانش در ايران آموزش ميبينند و هر از گاهي سفر به ايران دارند كه تجديد ميثاق شود. حتي در طرز حرف زدن و لباس پوشيدن مقلد خاص ايران هستند مايه ي شرم است.

ناشناس گفت...

سلام و عرض ادب دارم خدمت برادر محترم آقاي عبداللهي، از اينكه مزدوران و خود فروشان كه خودرا به خاطر جاومقام به بيگانگان ميفروشند به ملت معرفي ميكنيد قابل ستايش است! اما از اينكه تلويزيون تمدن را مرتبط به تمام شيعيان افغانستان ميپنداريد جاي بسا بي انصافي و در عين حال مايه اي صدافسوس و نگراني كل مردم هزاره وشيعه ميباشد. چرا كه ما مردم هزاره به اين باوريم كه اگر همسايه اي جنوبي ما مزدور بنام طالب براي نابودي وطن ما ميفرستد همسايه اي غربي ما مزدور بنام محسني وتمدن در كشور ما بوجود مياورد تا منا فع خودشان را از آن طريق كه همانا تربيت نوكر ميباشد بدست بياورند. لزا ما مردم هزاره شخص محسني را به عنوان نماينده اي شيطان در بين جامه اي خود ميشناسيم و هيچ وقت اورا متعلق به جامعه هزاره نميدانيم چرا كه مزدور ووطن فرأرقنا هر قشر و قبيله اي باشد از نظر ما محكوم است، ضيا عسكريار (هزاره) 

ناشناس گفت...

سلام و عرض ادب دارم خدمت برادر محترم آقاي عبداللهي، از اينكه مزدوران و خود فروشان كه خودرا به خاطر جاومقام به بيگانگان ميفروشند به ملت معرفي ميكنيد قابل ستايش است! اما از اينكه تلويزيون تمدن را مرتبط به تمام شيعيان افغانستان ميپنداريد جاي بسا بي انصافي و در عين حال مايه اي صدافسوس و نگراني كل مردم هزاره وشيعه ميباشد. چرا كه ما مردم هزاره به اين باوريم كه اگر همسايه اي جنوبي ما مزدور بنام طالب براي نابودي وطن ما ميفرستد همسايه اي غربي ما مزدور بنام محسني وتمدن در كشور ما بوجود مياورد تا منا فع خودشان را از آن طريق كه همانا تربيت نوكر ميباشد بدست بياورند. لزا ما مردم هزاره شخص محسني را به عنوان نماينده اي شيطان در بين جامه اي خود ميشناسيم و هيچ وقت اورا متعلق به جامعه هزاره نميدانيم چرا كه مزدور ووطن فروش از هر قشر و قبيله اي باشد از نظر ما محكوم است، ضيا عسكريار (هزاره) 

mojtaba mostafavi گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.

محمد گفت...

هرکسی از ظن خود شد یار من

چقدراین شعر، پرمعنا و حکیمانه است. نظرات و نقدهای نویسنده وبلاگ صرف نظر از محتوای آن قابل قدر است. اما نظراتی که خوانندگان داده اند، بخوبی گویای نقص معلومات و نارسایی تحلیل هاست. یک مصاحبه خبری در رسانه به منظور اطلاع رسانی بیشتر صورت می گیرد و الزاما به معنای تایید نظرات مطرح شده از جانب فرد مورد مصاحبه نمی باشد.
وقتی دهها رسانه به یک موضوع اجتماعی و حقوقی با انگیزه های سیاسی می پردازند، این حق طبیعی جامعه است که از نظرات دیگر و متفاوت نیز اطلاع حاصل کنند.
ضمنا این ساده لوحی است اگر فکر کنیم که وجود اشتراکات جمع کثیری از مردم افغانستان با برخی همسایگان به مفهوم مزدوری آنهاست. ما با حفظ منافع ملی و ارزشهای افغانستانی و مصالح کلان جامعه به نقد و ارزیابی رفتار همسایگان خود و نیز دیگر کشورهایی که به نحوی در افغانستان حضور دارند می پردازیم و ذکر این نکته مهم است که همواره فهم حقیقت و درک واقعیت و حمایت از آن، برای هر انسانی مهم ترین کار است.
با تشکر
http://mnrahmati.blogfa.com