۱۳۸۸/۰۹/۲۲

ظرفیت سازی در اردوي ملي بايد در نظر گفته شود

بعد از پايان اجلاس بن در آلمان تصاميمي از سوي سياستمداران افغانستان بر سر اين كشور اتخاذ شد كه مي توان به يكي از اين تصميم ها يعني تشكيل و احياي مجدد اردوي ملي افغانستان اشاره كرد، در اين اجلاس تصميم بر ان گرفته شد كه اردوي ملي كشور دوباره احيا شود.

اردوي ملي در كشور درسال 1382 زير نظر وزارت دفاع ملي افغانستان آغاز به كار نمود . جامعه جهاني و در راس آن ايالات متحده آمريكا در زمينه كمك و آموزش براي اردوي ملي هزينه هاي زيادي را تا به حال به مصرف رسانده است و همچنين وعده نموده اند تا همچنان در كنار اين نيروها باقي بماند تا زماني كه نيروهاي امنيتي افغان توانايي دفاع از افغانستان را داشته باشد ، اما با اين هزينه هاي هنگفتي كه تا به حال در اين زمينه به مصرف رسيده است چرا اردوي ملي ما همچنان ضعيف بوده وتوانايي مقابله را در برابر دهشت افكنان بدون دخالت نيروهاي خارجي ندارد ؟

در تشكيلات اردوي ملي افغانستان مي توان صاحب منسباني را ديد كه خود آنها متاسفانه هيچ كدام تحصيلاتي را در اين زمينه نداشته اند و تنها در زمان جنگ در جبهه هاي مختلف و با سلاحهاي پيش پا افتاده به جنگ با دشمن مشغول بوده اند و امروز نيز جاي جنرالان شايسته و تحصيل كرده را اشغال نموده اند .

چالش ديگري كه اردوي ملي افغانستان با آن روبرو است ، پروسه جذب نيرو به صورت داوطلبانه مي باشد ،كه گاها ديده مي شود كه عده اي از افراد بنا به دلايلي چون فقر و بيكاري ، فرار از منزل ، و همچنين توطئه گروههاي مخالف دولت وارد اردوي ملي ميشوند كه متاسفانه اين افراد بعد از آموزش و يافتن قدرت در اردوي ملي وظيفه خود را ترك مي كنند .

اين افراد با سوء استفاده از موقعيت خود تصميم به اخذ پول از سوي مردم مي كنند و يا دوباره به منزل خود برگشته وبا آموزش هايي كه ديده اند به اغتشاش و اختطاف دست مي زنند و يا هم اينكه از سوي نيروهاي مخالف دولت به اين اردو مي پيوندند و بعد از اموزش و تعليم آنها، وظيفه خود را ترك مي كنند و دوباره به صفوف مخالفين مي پيوندند .

از سوي ديگر ناهماهنگي بين نيروهاي خارجي و داخلي نيز يكي ديگر از چالش هاي فرا روي اردوي ملي كشور هست كه دربيشتر اوقات باعث تلفات سنگين براي نيروهاي اردوي ملي و افراد ملكي مي شود .طوري كه ما در عمليات هوايي در قريه عزيز آباد شيندند شاهداين گونه نا هماهنگي ها بوديم كه متاسفانه بيش از صد تن از افراد ملكي در اين قريه جان خود را از دست دادند .

اما تمام این بحث ها نشان از پایین بودن کیفیت در تشکیل اردوی ملی و توجه بیشتر به بالا بردن کمیت آن دارد .معاشات نیروهای اردوی ملی در حال افزایش بوده و همچنان دولت سعی در جلب و جذب داوطلبانه افرادی می نماید که به هر دلیلی موفق نشده اند که امورات مالی خود را بگذرانند ناچار به اردوی ملی روی می آورند .

اما برای بهبود وضعیت اردوی ملی ، دولت افغانستان با ساخت ستراتيژي جديد و مشخص براي حمايت كننده گان اردوي ملي در جنگ بخاطرهماهنگي هر چه بهتر آنان در عمليات ها ، ساخت پروسه جلب و جذب بهتر و كارآمد تر و جلب نيروهاي توانمند و آموزش صاحب منسبان از تاكتيك هاي جديد جنگي كمك زيادي را مي تواند در بهبود كيفيت اردوي ملي انجام دهد .

انتظار مي رود كه دولت افغانستان توجه خاصي به تشكيل اردوي ملي داشته باشد و اين اردو را مكاني براي كساني قرار داهد كه هميشه به منافع ملي و تماميت ارضي افغانستان احترام بگذارند ودور از مسائل قومي ،‌لساني و ن‍ژادي همه وقت براي خدمت به خود و مردم كشورش تلاش كنند .

نویسنده : قاسم عبداللهی

این نوشته در برگیرنده نظریات خود نویسنده می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: