۱۳۸۸/۱۰/۰۳

جدال پارلمان با کابینه نه چندان جدید

بعد از چند هفته تاخیر دراعلام کابینه جدید حامد کرزی لیست اسامی وزیران حکومت افغانستان به پارلمان جهت دادن رای اعتماد فرستاده شد و نماینده گان مردم در مجلس شورای ملی که رخصتی خود را باطل کرده و آماده گی خود را جهت پذیرفتن وزیران پیشنهادی دولت جدید اعلام نمودند .

دادن رای اعتماد و یا هم عدم اعتماد به وزیران پیشنهادی رئیس جمهور، یکی از صلاحیت های پارلمان افغانستان است که می تواند این امر در جهت مثبت آن، زمینه نهادینه ساختن پروسه شایسته سالاری را در ادارات کشور فراهم سازد .

با تحت فشار قرار دادن حامد کرزی از سوی جامعه جهانی برای ساخت یک حکومت سالم و کارآمد انتظار می رفت که در پست های کلیدی وزارت اشخاص جدید و متخصص دیده شود اما این امر تحقق نیافت و در تشکیل کابینه جدید آقای کرزی نیمی از وزرای پیشین را می توان دید که بعضی از آنها کارکرد بسیار ضعیفی داشته و حتی با برنامه های غلط موفق نشده اند که بیشتر از چهل و یک فیصد بودجه سالانه وزارت خود را به مصرف برسانند .

به هر حال طبق صلاحیت هایی که رئیس جمهور دارد، می تواند در پست های وزارتخانه های خود افرادی را که می خواهد مستقر نماید ، اما قبل از آن وزرای پیشنهادی حکومت باید در شورای ملی توسط نماینده گان مردم مورد بررسی قرار بگیرند و بعد از آن با گرفتن رای اعتماد از پارلمان به عنوان وزیر انتخاب شوند.اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا شورای ملی افغانستان خواهد توانست در این مقطع زمانی تصامیم درست و دور از علایق سمتی و تنظیمی و یا فشارهای داخلی و خارجی بگیرد ؟

پارلمان افغانستان که اولین دوره خود را پشت سر می گذارد و از تجربه کمی نیز برخوردار است تا به حال در اکثر تصامیم خود متزلزل نشان داده و آنگونه که تصور می شد مستقلانه عمل ننموده اند ، آنها یا با فشارهای خارجی و داخلی روبه رو بوده اند و یا هم به اعمال تنظیمی و گروهی خود پرداخته و تصامیم خود را بر اساس منافع شخصی گرفته اند .

اکثر کشورهای همسایه و یا افراد نفوذی در داخل کشور سعی نموده اند تا بعضی از افراد را به سوی خود بخوانند و اهداف و خواسته های خود را توسط آنها عملی کنند که این امر به پارلمان افغانستان نیز راه یافته طوری که دیده می شود بعد از پایان انتخابات در کشورتعدادی از نماینده گان مردم در مجلس شورای ملی جناحهای سیاسی مختلف را انتخاب نموده و تصامیم آنها نیز تحت تاثیر فعالیت های سیاسی آنها بوده است .

مسئله دیگر که از گذشته تا به حال تحت تاثیرتصمیمات وتعیینات درکشورقرارداشته مسئله نام و نفوذ افراد مختلف است که نه جامعه جهانی و نه حکومت توانسته است در مقابل این معضل کلان ایستاده گی کند .

افرادی که تحت نام حزب ویا گروه انتظار حضور در پست های کلیدی حکومت را دارند از گذشته از سوی دولت برای آرام ساختن آنها حمایت می شدند که این امر تا به حال ادامه دارد که متاسفانه جامعه جهانی را نیز می توان در این امر دخیل دانست .

جامعه جهانی که یکی از شریکان جنگ در افغانستان محسوب می شود برای رسیدن به اهداف منطقه ای و فرا منطقه ای خود افرادی را که به نظر انها می تواند نفوذ بیشتری در بین مردم داشته باشند را شناسایی کرده و با وعده پست های وزارت انها را به سوی خود خوانده است .

اما در این مقطع زمانی حساس که مردم ازکارکرد بعضی از افراد در کابینه گذشته حکومت ناراضی بوده و از وجود فساداداری در ادارات کشور به ستوه آمده اند، خواست همگان است تا حکومت کارآمد و متخصص در این پنج سال به روی کار آید .

انتظار می رود که نماینده گان منتخب مردم درپارلمان منافع ملی را در الویت کارهای خود قرار دهند ودر تصامیم خود کمال دقت را به خرج داده و دور از مسائل قومی ، نژادی و زبانی کابینه خلاق و شایسته ای را برای حکومت جدید معرفی کنند تا باشد اول وظیفه خود را بدرستی ادا کنند و بعد رضایت مردم و نهادینه ساختن اصل شایسته سالاری را در ادارات کشور رایج سازند .
نویسنده : قاسم عبداللهی اين مطلب در بر گيرنده نظريات شخصي خود نويسنده است

هیچ نظری موجود نیست: