۱۳۸۸/۰۸/۳۰

توجه جدی برامنیت ولایت هرات ضروری است؟

نظر به ادعاهای یکتن ازسخنگویان طالبان, دراین اواخر نیروهای این گروه هراس افگن توانسته اند دربرخی ازنقاط ولایت هرات دوباره تجهیزشده وتشکیل یک گروه را بدهند ,که این خبر اگر چه ازسوی نیروهای دولتی رد گردیده وقابل تشویش خوانده نشده است .ولی جای آن را دارد تا مسوولین بیدار بوده وچنین موضوعاتی را دست کم نگیرند.

درگذشته نیز زمانی که غلام یحی سیوشانی ازسمت خود درهرات برکنارگردیده واعلان مخالفت با حکومت را نمود به نوعی حکومت ومسولین وقت به این موضوع بی توجهی نموده وازکنارآن به ساده گی گذشتند ولی دیده شد که این موضوع به ظاهر کوچک آهسته آهسته به مشکل عمده امنیتی وتهدیدی بزرگ برای حاکمیت دولت دراین منطقه ازافغانستان تبدیل گردید. که تاسالیان متمادی غلام یحی وگروه تحت امرش همواره برای حکومت ومردم مشکلات زیادی را ببارآوردند وبلاخره درظرف چند سال توانست حکومت شروی را ازسر مردم هرات واین حوزه از کشورکم نماید.

بدون شک نیروهای امنیتی کشورهرگاه بخواهند با تهدیدات امنیتی به درستی مقابله نمایند باید درابتدای تشکیل یک مشکل امنیتی به فکر رفع آن گردیده تا باشد آن مشکل کوچک رفته رفته به کوهی از مشکلات تبدیل نگردد.

انتظارمیرود که نیروهای اردو ملی ,امنیت ملی ,پلیس وهمچنان نیروهای خارجی اشتباه گذشته را که درمقابل یحی سیوشانی مرتکب شده بودند را دوباره تکرارننموده و به آرامش مردم که چند هفته است بعد از ازبین رفتن گروه یحی سیوشانی درزنده گی روزمره شان سایه انداخته است را به آسانی لطمه وارد ننمایند.

اگر چه افغانستان استثنا کشوری است که حکومت ومردم آن متاسفانه چند بار ازیک سوراخ گزیده شده اند اما دراین مقطع زمانی دیگر که نیرهای امنیتی با امکانات بهتری مجهز هستند ومردم نیز ازایشان بی نهایت حمایت میکنند دوباره سهل انگاری گذشته را ننموده وبا تدابیر خاص عملیاتی وامنیتی درهمین ابتدای جان گرفتن این گروه مخالف امنیت وآسایش مردم دست به عمل شده وآنها را ریشه کن نمایند.

بعدازانتخاب حامد کرزی به صفت رئیس جمهورکشوربرای باردوم این انتظارازوی وکابینه ایشان میرود تا با اقدامات به موقع درکنار برچیدن فساد اداری برمشکل امنیتی کشورنیز چاره ای را اندیشیده و قدرت عمل بیشتری را برای مسولین امنیتی کشورتفویض بدارد.

بنا به اهمیت استراتیژیک واقتصادی که هرات برای افغانستان دارد نیاز است تا مسولین سطح بلند کشوربه مراتب بیشتر ازگذشته به این ولایت بندری واقتصادی توجه مبذول داشته ونگذارند مشکلات کوچک امنیتی خسارات فراوان مالی واقتصادی وسیاسی را به افغانستان وارد نماید.

توچه برای ریشه کن نمودند گروهای اخلال گر ودهشت افگن درولایت هرات مستقیما" منافع حکومت را تامین نموده وبرعکس آن میتواند ضربات جبران ناپذیری را بربدنه حکومت وجامعه افغانی وارد نماید.

متلاشی نمودن گروه یحی سیوشانی وده ها گروه دهشت افگن دیگر طی دوماه گذشته توانسته یکباردیگر امنیت قابل قبولی را به هرات بازگرداننده وتوچه مجدد سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری دراین ولایت کلید افغانستان جلب نماید.

بیگمان توجه بیشترتاجران وسرمایه گذاران به سرمایه گذاری درهرات ورشد اقتصادی مردم وحکومت رابطه مستقیم به عملکرد نیروهای امنیتی کشورداشته که هرگاه با جزی ترین موضوع امنیتی نیزمواجه میشوند باید عکس العمل عاجل نشان داده ومشکل را به زود ترین فرصت به صورت اساسی آن ازریشه حل نمایند.

دراین مقطع زمانی وهنگامی که خبرهای ضدونقیض از دوباره جان گرفتن برخی از مخالفین درولسوالی های هرات میرسد هرچند شاید واقعیت نداشته باشد ولی بازهم ایجاب میکند تا مسولین امنیتی موضوع را جدی گرفته و با آن مقابله نمایند.

هیچ نظری موجود نیست: