۱۳۸۸/۰۸/۲۳

آنفولانزای جدید یک حربه سیاسی نه ، یک ویروس خطرناک است

ریزش و یا آنفولانزای نوع جدید که آنرا به ویروس (اچ یک –ان یک ) شناسایی نموده اند گویا ازنوع پیشرفته ریزش است که قدرت سرایت آن ازانسان به انسان زیاد بوده ودرکمترین زمان میتواند این مرض انتقال نماید.

اگرچه درسالیان گذشته نیز انفولانزای نوع جدید دربرخی ازکشورها شناسایی شده و کارمندان امورصحی برخی کشورهاتوانستند به مدت اندک آنرا کنترول نمایندولی امسال گویا این مرض درسرتاسر جهان شیوع یافته وتعدادی زیادی ازمردم را مصاب نموده است.

صحبت از انفولانزای نوع جدید که درابتدا آنرا به نام انفولانزای خوکی یاد مینمودندزمانی درافغانستان چندهفته قبل روي زبان ها افتادکه درکشورهای همسایه افغانستان تعدادی زیادی ازمردم به این مرض گرفتار شدند.

گفته میشودکه انفولانزای نوع جدید ترکیبی از سه نوع ویروس بوده که به صورت مشترک ویروس خوکی همراه با دو نوع دیگر ویروس پرنده گان وانسانها انفولانزای نوع جدید را ساخته اند که به مراتب خطرناکتر از نوع انفولانزای پرند ه گان است که سال گذشته درسطح جهان شیوع یافته بود.

نظر به اینکه قدرت انتقال این انفولانزا ازانسان به انسان بلندبوده و به کمترین تماس قابل سرایت است لذا وزارت صحت افغانستان با مشکوك شدن روی اولین بیمار مصاب به این ویروس ونظر به آسیب پذیری مردم افغانستان درمقابل امراض تدابیر عاجل را اتخاذ نمود ودراولین قدم تمام مراکزتجمع انسانی را که مکاتب ,پوهتون ها و امکان دیگر تجمع مردم بود را درسطح کشور مسدود نمود.

گرچه درچنین مقطع زمانی که افغانستان سالهای محرومین وبیسوادی را پشت سرگذشتانده است نیاز به کسب علم ودانش درنزد فرد فرد مردم آن احساس می گردد وهرروزمسدود ماندن مراکز تعلیمی وتحصیلی میتواند سالها مارا بازهم عقب نگهدارد ولی چاره نیست ازهم این بحث ها مهمتر حفظ جان مردمان و وقایه بهتر از مرض انفولانزای نوع جدید است که دراثر اجتماع گروه های انسانی درمکانهای بسته سرایت سریع مینماید.

بهر حال برخی از حلقات درداخل کشور با استفاده ازرسانه های همگانی خاص خواستند تا مسدود شدن مراکزتعلیمی وتحصیلی را درکشور بهانه ای برای جلوگیری ازتجمع مردم واحتمال تظاهرات شان درپیوند به مسایل انتخابات افغانستان بخوانند ولی واقعیت امر این است که وجود انفولانزای نوع جدیدکه بیش از 700 تن را درافغانستان و هزاران تن را درسطح جهان مصاب نموده است را نمی تواند کذب دانست واین واقعیتی است که نتیجه تحقیقات دانشمندان صحی سطح جهان وداکتران افغانستان آنرا به خوبی تایید میدارند. و اعلان وضعیت اضطرار دربرخی ازنقاط جهان نیز میتواند گواه واقعیت وجود انفولانزای خطرناک نوع جدید باشد.

هشدار جدی وایجاد حالت اضطرار ازسوی وزارت صحت افغانستان سیاسی نه بله وظیفه و مسولیت این وزارت بوده و حد اقل فایده ای را که اعلان اضطرار درافغانستان تا امروز که چند هفته ازعمر این ویروس میگذرد , را داشته این است که مردم با آگاهی واحتياط جدی مانع از شیوع بیش ازحد آن به تناسب دیگر کشورهای منطقه وجهان شده اند .

بنا" کسانی که ادعای تقلبی خواندن وجود ویروس انفولانزای نوع جدید را افغانستان میکنند نیازاست تا بدانندکه این ویروس دردیگرکشورهای جهان نیزشیوع یافته تعدادزیادی ازمردمان ان کشورها را به خود مصاب نموده وتا حال صدها تن قربانی گرفته است.

درکشورمانیز براساس راپورهای وزارت صحت عامه ونهاد های صحی مستقل تا حال چند تن درسطح کشورو همچنان دراین آواخر دوتن درولایت هرات جان شان را براثر ابتلا با این ویروس خطرناک ازدست داده اند .

اگرچه باید مردم ابتدا ازمصاب شدن به این ویروس خودشان را وقایه نمایند ولی هرگاه به این ویروس مبتلا گردیدند قابل تشویش نبوده ونظر به تدابیر صحی جهانی و اقداماتی که وزارت درافغانستان اتخاذ نموده است این مرض قابل تداوی بوده و درظرف هشت تا دوروز با تجویز دوا ازسوی داکتران مربوطه تداوی میگردد.

حکومت ودیگران هیچ گاهی حق ندارند ونباید ازموضوعات صحی که زنده گی مردم افغانستان درگرو آن است بهربرداری های سیاسی داشته باشند .

دورنگهداشتن فرزندان این سرزمین از درس وتحصیل هرگاه براساس اهداف سیاسی باشد وغیر معقول یک خیانت ملی بوده وبرعکس هرگاه مسولین صحی مردم را نیز ازخطرات امراض به زودترین فرصت ممکن با خبر نسازند نیز خیانتی بزرگتر محسوب خواهد شد.

ولی هرگاه خطرات جدی صحی جان اتباع این سرزمین را تهدید میکند مجبورا" مسولین وظیفه دارند تا به هرطریق ممکن جان مردم ار حفظ نموده حتی اگر این روش تعطیلی مراکز تعلیمی ویا تحصیلی درسراسرکشور باشد.

منبع : AJC

هیچ نظری موجود نیست: