۱۳۸۸/۰۸/۲۵

تيم ملي فوتبال افغانستان به توجه بيشتري نياز دارد

بعد ازروي كار آمدن حكومت انتقالي در كشور تيم ملي فوتبال افغانستان بعد از بازسازي دوباره در ميادين بين المللي ظاهر شد .

تيم فوتبال افغانستان براي اولين بار در سال 1941 در برابر تيم ملي فوتبال ايران قرار گرفت و اين بازي را با تساوي بدون گل پشت سر گذاشت ، براي اولين باردر سال 1958 در بازيهاي المپيك لندن اشتراك نمود .

اما متاسفانه با حمله نظامي شوروي به كشورمان و سي سال جنگ و ناآرامي در كشور از سال 1984 الي 2002 تيم ملي ما از ميادين بين المللي دور بود ، تيم فوتبال كشورمان در سال 2002 با تركيبي از بازيكنان مركز كشور در بازيهاي آسيايي پوسان در كره جنوبي بعد از 28 سال شركت نمود اما نتوانست خوب ظاهر شود و همان اول از اين رقابت ها حذف گرديد .

اولين پيروزي خود را در ماه مارس 2003 در بازيهاي مقدماتي جام ملتهاي آسيا در برابر تيم ملي قرقيزستان بدست آورد، در مسابقات ۸ تیمی فدراسیون فوتبال جنوب آسیا برتيم هاي سري لانكا و پاكستان با يك گل غلبه كرد اما در مقابل هندوستان با چهار گل شكست خورد .

در بازی‌های مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی در دو بازی رفت و بر گشت به سوریه باخت . قابل ذکر است که افغانستان فقط چند روز محدود قبل از این مسابقات توانست تیمش را آرایش دهد و چند بازیکن افغان را که در اروپا و آمریکا بودند دعوت کرد .

چند ماه بعد، افغانستان در بازی‌های جام چلنج به مقابل لائوس، بنگلادیش و قرقیزستان رفت. لائوس از بازی‌ها کناره گرفت، با بنگلادیش صفر بر صفر مساوی کرد و بازی با قرقیزستان نیز ۱-۰ به سود خود به پایان رساند ، و بدین ترتیب، افغانستان بعد از سالهای طولانی توانست در یک تورنمنت از مرحله اول به مرحله دوم صعود کند .

اما جاي بحث ، اين است ، كه چرا با اين همه دست آورديكه ما در عرصه فوتبال داشتيم در سال هاي اخير بخصوص سالهاي 2008و 2009 رشد فوتبال كشور كاهش قابل ملاحظه يافته است ؟

تيم ملي كشور در اين اواخر در بازيهاي مقدماتي جام ملتهاي آسيا در گروه خود با تيم هاي عراق ، عربستان ، كويت ، هند و عمان هم گروه بود ، اين بازيها كه به ميزباني كشور عراق برگزار شد، تيم ملي كشورمان با قبول پنج شكست بدون هيچ امتيازي از ادامه مسابقات حذف گرديد .

اما از يك سو ناعادلانه بودن قرعه كشي تيم ها در اين گروه مطرح است . و از جانب ديگر آماده نبودن تيم ملي كشورمان و نبود مديريت سالم در تركيب تيم ملي باعث ضعف ها و كاستي هاي تيم ملي براي بازي در مقابل اين كشور ها بوده است .

طبق بخش بندي فدراسيون فوتبال آسيا كشورمان در فدراسيون جنوب آسيا بوده و بايد با تيم هاي قرقيزستان ، پاكستان ، هندوستان ، تركمنستان و چند كشور ديگر در قرعه كشي شركت مي نمود اما خلاف آن ما با تيم هاي عربي همگروه شديم و اين را درقدم اول بدشانسي براي خود مي دانيم و بعد هم توجه نداشتن خود فدراسيون فوتبال آسيا به بخش بندي كه از سوي خود اين فدراسيون اعلام گرديد .

اما اين را هم بايد در نظر داشته باشيم كه داشتن تيم آماده و هماهنگ ،خيلي مهم تر از قرعه كشي و همگروه بودن با تيم هاي عربي و يا غيرعربي است كه متاسفانه ما در اين ترنمنت كمتر شاهد آن بوديم .

تيم ملي فوتبال كشورمان با تركيب بازيكناني از شهر كابل و چند بازيكن نيز از ولايت جوزجان در اين مسابقات شركت نمود .كه به هيچ عنوان نمي توان نام اين تيم را تيم ملي ناميد بايد گفت كه در ديگر ولايات بازيكنان شايسته و لايقي هستند كه متاسفانه به دليل توجه نداشتن مسئولين به استعدادها در خارج از كابل و همچنين در نظر نگرفتن اصل شايسته سالاري در تركيب تيم در اين تورنمنت بزرگ شركت نمودند و با انجام بازيهاي ضعيف و غير قابل تصور آب سردي بر پيكر جامعه ورزشي ما ريخته و نام فوتبال ما را لكه دار نمودند .

نداشتن تمرين مناسب و همچنين خلا يك سيستم درست در تركيب اين تيم و از همه مهم تر نبود مديريت سالم و كارآمد در تيم فوتبال افغانستان يكي از اصلي ترين عوامل شكست هاي پي در پي كشورمان در مقابل حريفان خود بود .

درست است كه كشورمان با 30 سال جنگ روبه رو بوده و همچنين امكانات ورزشي ديگر كشورهاي جهان را ندارد اما آيا اين مي تواند نبود هماهنگي در بين بازيكنان تيم ، نداشتن تعويض هاي بجا از سوي مربي و همچنين اشتباهات مكرر در خط دفاعي را تحت تاثير اين مسائل دانست .

همانگونه كه دستآوردهاي سياسي و اجتماعي و همچنين اقتصادي ما در طي اين 8 سال بي سابقه بوده بايد ورزش كشورمان بخصوص فوتبال كه يكي از محبوب ترين رشته هاي ورزشي در بين مردم جهان است نيز ترقي ميكرد ،‌اما متاسفانه ما در ديگر رشته هاي ورزشي دستآوردهاي خيلي خوب را داشته ايم ولي در رشته فوتبال خواهان توجه بيشتري هستيم .

قبل از مسابقات جام جهاني 2006 در آلمان فرانس بكن باوئر رئيس اجرايي اين مسابقات در يك سفري به كشورما داشت از آماده گي آلمان را براي آموزش دادن مربيان و بازيكنان فوتبال افغانستان اعلام نمود. اين تنها درخواست تبود بلكه ديگر كشورها همانطور كه در ديگر عرصه ها در كشور به كمك هاي مالي و نظامي مي پردازند در زمينه ورزش نيز آماده گي خود را اعلام نمودند اما متاسفانه مسئولين كميته ملي المپيك كشور از آن زمان تا به حال حتي نتوانستند از وجود يك مربي خارجي و باتجربه براي تيم ملي كشور استفاده كنند و اين خود كم كاري مسئولين را با وجود كمك هاي مالي كشورهاي جهان به وضوح نشان مي دهد .

مسئولين فوتبال كشور در قدم اول بايد با برگزاري تورنمنت هاي فوتبال و همچنين پيدا نمودن استعدادهاي جوان و خلاق در اين رشته ورزشي تيم قدرتمند و واقعا ملي را بسازد و با بهره گيري از تجربيات مربيان خارجي فوتبال كشور را قدرت ببخشند .در غير اين صورت اگر تيم منتخب فوتبال كابل يا همان تيم ملي با همين تركيب و مربيان ادامه دهد نبايد اميد داشت تا اين تيم در آينده بتواند در فوتبال حرفي براي گفتن داشته باشد.

نویسنده : قاسم عبداللهی

۱ نظر:

پيمان گفت...

سلام دوست عزيزمن فكر ميكنم ما افغان ها به نوجه بيشتر نياز داريم
چون......................وووووووو