۱۳۸۸/۰۹/۰۳

تجلیل از روز جهانی محو خشونت علیه زنان

تجلیل از 25 نوامبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان امروز از سوی ریاست امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی ولایت هرات برگزار گردید .

این محفل با حضور مقامات دولتی و همچنین عده ای زیادی از زنان فعال در جامعه برگزار شد .

خانم منیژه صادق رئیسه امور زنان ولایت هرات با موثر خواندن برگزاری محفل امروز می گوید : در دوران استبداد و مرد سالاری زنان در جامعه ضربه زیادی را دیدند که امروز می توان اثرات آن را بر روح و روان زنان در جامعه مشاهده کرد .

وی افزود تعصبات فامیلی عمده ترین مشکل فرا روی زنان در جامعه امروزی ما می باشد .

گفته می شود که بیشترین واقعات خودسوزی درسطح کشور دراین اواخر در حوزه غرب افغانستان اتفاق افتاده طوری که بنا به گفته مسولین صحت ولایت هرات ,در هفته گذشته پنج واقعه خودسوزی در غرب کشور ثبت گرددیده است .

نقیب الله آروین سخنگوی مقام ولایت می گوید : کمیسیونی جهت تحقیق درموردعوامل خودسوزی زنان در این ولایت تشکیل شده است .که به گفته وی در تشکیل این کمیسیون ریاست امور زنان ، کمیسیون مستقل حقوق بشر و نهادهایی که در قسمت دفاع از حقوق زنان فعالیت می نمایند, حضور دارند .

اززمان روی کارآمدن دولت جدید درافغانستان قدم هایی در قسمت محو خشونت علیه زنان برداشته شده اما به گفته کارشناسان این اقدامات کافی نبوده زیرا هنوز هم شاهد خشونت علیه زنان و برخی واقعات خودسوزی در کشور هستیم .

آقای رحیمی مسول کمیسیون مستقل حقوق بشر درحوزه غرب کشور ,با اشاره به این مطلب می گوید: تعلیم و تربیه دختران و زنان یکی از نکات مثبت فعالیت های دولت می باشد که خوشبختانه تا به حال از آن استقبال خوبی شده است .اما اگر زنانی که از تحصیلات عالی برخوردار هستند با قبول زحمت در بعضی از نقاط دور دست به تعلیم دخترها در قریه جات بپردازند، تا چند سال آینده این چنین مشکلاتی را دیگر در بخش زنان کمتر خواهیم داشت.

آمنه انصاف متعلم لیسه تجربوی که در این محفل اشتراک نموده بود با موثر خواندن برگزاری این محفل می گوید: من خوشحال هستم که چنین محافلی در هرات برگزار می شود تا زنان بتوانند با اشتراک در آن از حق و حقوق خود آگاه شوند و خود را در جامعه بیابند .

قابل ذکر است که از روز محو خشونت علیه زنان ازسال 1999 که توسط سازمان ملل متحد نامگذاری گردید درتمام نقاط دنیا به شمول افغانستان در25 نوامبر هرسال تجلیل به عمل میایید.

گزارش : قاسم عبداللهی

هیچ نظری موجود نیست: