۱۳۸۸/۰۸/۱۶

سهم جامعه جهانی درفساد اداری موجود افغانستان؟

با انتخاب حامد کرزی به عنوان رئیس جمهور منتخب افغانستان جامعه بین المللی خصوصا آمریکا بریتانیا و سازمان ملل متحد از حامد کرزی خواستند تا برای ریشه کن نمودن فساداداری حکومت اش چاره اساسی جستجو نموده و بکوشد تا اداره ای سالم با افراد متخصص را روی کارآورد.

درست بعد از انتخاب حامد کرزی به صفت رئیس جمهور افغانستان در11 عقرب امسال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا واصلی ترین رهبر حامی دموکراسی و حکومت سازی درافغانستان ازحامد کرزی مستقیما" خواست تا درتشکیل اداره سالم که بتواند متضمن همکاریهای دوامدار کشور مطبوعش و دیگر کشورهای جهان باشد , را به زود ترین فرصت اقدام نموده و به وضعیت کنونی که به ادعای آمریکا فساداداری باعث بدنامی اداره افغانستان گردیده است پایان دهد , و همچنان وی از حامد کرزی خواست تا دورتازه ای از روابط وهمکاری های سالم را با آمریکا آغازنماید.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد نیزدرآخیر هفته گذشته نیز برریشه کن نمودن فساد اداری از حکومت حامد کرزی تاکید نموده هشدارداد هرگاه رئیس جمهور حمایت مالی و نظامی کشورهای جهان را خواهان است باید درروی کارآمدن یک اداره سالم بکوشد.

به همین ترتیب گردون برون نخست وزیر بریتانیا نیز که تعدادی ازسربازانش درافغانستان مصروف جنگ با القاعده وطالبان هستند نیز افزایش نیروهای نظامی اش درافغانستان را مشروط برروی کارآمدن یک اداره سالم از سوی حامد کرزی دانست واز رئیس جمهور خواست تا برای تحقق این مهم تلاش نماید.

مجموع این نگرانی های جهانی و هشدارهای پیاپی این کشورهای نشان میدهد که جامعه جهانی بیش از پیش مصمم است تا فساداداری را از افغانستان ریشه کن نموده واز طریق حکومت مردمی دراین کشور اداره سالم را ایجاد نماید تا این کشورهای بتوانند برای حمایت شان از حکومت قبلی و جدید افغانستان دلایلی منطقی و ثبوتی قابل قبول برای افکار عمومی داخلی کشورهایشان داشته باشند.

درهشت سال گذشته اگرچه رئیس جمهور حامد کرزی بارهای از مبارزه با فساداداری سخن گفته ودراین راستا نهاد های رانیز ایجاد نمود ولی بنابه دلایلی این برنامه های نتوانستند تا امروزمفیدواقع گردد.

درهشت سال گذشته رئیس جمهور کرزی درمجبوریت محض برای تشکیل کابینه و حکومت ائتلافی با گروها وجناح های سیاسی مطرح درافغانستان بسر برد و مجبورا" درکابینه وسرنوشت افغانستان به کسانی مسولیت را سپردکه خودشان از تخصص ومدیریت آن اداره هیچ نوع آشنایی نداشتند و حتی درظاهر همکارحکومت ودرنهایت برخلاف خواست رئیس جمهور بدنبال بهربرداری های سیاسی شخصی و گروهی شان از موقف دولتی بودند.

درگذشته ازیک سو جامعه جهانی حکومت را مجبور به شریک ساختن برخی افراد وجناح های سیاسی درقدرت می نمود وازسوی دیگر توقع ایجاد یک اداره سالم و یک دست از حامد کرزی را داشتند, که با وجود چنین تشکیل انتظاراداره ایده ال غیر ممکن بود و هست.

به صورت واضح ومشخص معلوم بود که طی هشت سال گذشته حامد کرزی برای اشتراک همه اقوام وگروهای سیاسی درحکومت به نوعی مجبور به تشکیل اداره ای مشترک بوده که این خود یکی از دلایل عمده واساسی ریشه دارشدن فساد اداری درحکومت هشت سال گذشته بود , بارها جامعه جهانی و حلقات خواص دربیرون از افغانستان که به این کشور کمک های مالی و نظامی را ارسال میداشتند از رئیس جمهور خواسته های مشخصی درمورد گماشتند افراد مورد نظر شان درپست های بلند حکومت افغانستان راداشته اند , اصولا" زمانی که یک فرد براساس روابط دریک وظیفه گماشته شده واز سوی برخی از قدرت ها نیز حمایت میگردد , نمیتوان انتظار اطاعت از فرامین حکومتی و عملکرد قانونی را از وی داشت . نمونه این ادعا رادر برخی از افراد موجود درحکومت فعلی وگذشته حامد کرزی را میتوان مشاهده نمود.

مردم به وضاحت درگذشته دورونزد یک ,از زمان روی کار آمدن حکومت به رهبری حامدکرزی مشاهده نموده اند که کسانی هستند درپست های بلند حکومتی از منابع حکومت تمویل گردیده ولی علنا" برخلاف پالیسی و خواست حکومت رفتار می کنند. که این ها همه نشانه های از فشار های بیرونی درمورد نوعیت تشکیل حکومت برحامدکرزی درگذشته ها بوده است.

امروزه نیز درخواست ایجاد اداره سالم از رئیس جمهور کرزی توسط خارجی ها امری بسیار معقولی پنداشته میشود به شرط اینکه باز افرادی را خودشان براساس مصلحت برای حضور درحکومت آینده تحمیل ننمایند.

جامعه جهانی برای تحقق خواسته هایشان که همانا ریشه کن کردن فساد اداری درافغانستان که این درخواست و نگرانی دقیقا" مطابق باخواست رئیس جمهورو مردم این سرزمین نیزبوده و هست , باید حکومت وشخص رئیس جمهور را پشتیبانی نموده و از وی نخواهند تا دیگر نظر به مصلحت های قومی, لسانی ,نژادی و سمتی ,حکومت ائتلافی ویا شبه ائتلافی را روی کارآورد. زیرا با تشکیل حکومتی که مبنی آن مانند گذشته مصلحت ها و سهم دادن های سمتی وقومی ولسانی باشد ,نمیتوان انتظار داشتن حکومت متعهد و قانونمند راداشت وازسوی دیگر این تشکیل همانند گذشته به جای مبارزه با فساد اداری, ریشه های این پدیده ننگین را آبیاری خواهد کرد. منبع : AJC

هیچ نظری موجود نیست: