۱۳۸۸/۰۹/۰۱

آيا تا پنج سال آينده حكومت ، موفق خواهد بود؟

بعد از انتخابات سال 1383 كه حامد كرزي موفق شد با بدست آوردن بيشتر از 64 فيصد آرا بر چوكي رياست جمهوري افغانستان بنشيند، مردم را براي پايان يافتن جنگ و تاريكي در سراسر كشور اميدوار ساخت .

حكومت حامد كرزي در آن وقت با مشاركت تمام اقوام تشكيل شد و همانطور كه خود آقاي كرزي بيان نموده بود كه افغانستان در اين مقطع زماني چاره اي يه جزء وحدت ملي و يكپارچگي ندارد از تمام اقوام خواست تا در اين حكومت سهيم باشند .

اما تنها مشكلي را كه در اين قسمت مي توان روي آن بحث نمود ، حضور افرادي در حكومت حامد كرزي بود، كه بدون شايستگي و تنها بخاطر مسائل قومي و نفوذي روي كار آمده بودند. كه اين خود در قدم اول كار بازسازي را به تعويق انداخته ، و در جهت ديگر باعث شده تا افراد شايسته و مسلكي همچنان بدون تكليف مانده يا در خارج كشور باشند و يا هم خارج از حرفه و مسلك خود به كار بپردازند .

درست است كه حكومت حامد كرزي از همان ابتدا با شعار وحدت و يكپارچگي و مشاركت ملي كار خود را آغاز نمود و دستآوردهاي زيادي را هم تا به حال ، چه از لحاظ سياسي ، اجتماعي و اقتصادي بدست آورد ، اما رفته رفته اين حكومت به لانه كساني تبديل شد كه بدون داشتن شايستگي و بر اساس مسائل قومي و نفوذي وارد حكومت شدند و اين امر خود نشان دهنده كند شدن كار بازسازي و همچنين رايج شدن فساد در ادارات دولتي شد .

اما در اين ميان كسانيكه بودند كه به صورت واقعي و با در نظر داشت منافع ملي كشور كار كرده و به فكر پيشرفت و بازسازي كشور بودند اما متاسفانه جاي خود را به كساني دادند كه يا در راس كدام حزبي قرار دارند و يا در يكي از گوشه اين خاك ويران شده در راس كدام قومي كلاني هستند .

اما بعد از پايان يافتن دومين انتخابات رياست جمهوري و انتخاب مجدد حامد كرزي به عنوان رئيس جمهور منتخب مردم.

آقاي كرزي با بيان اينكه در 5 سال اينده در ابتدا بايد با فساد اداري مقابله نمايد و در قدم ديگر تلاش بايد كرد تا گروههاي مخالف دولت و طالبان را متقاعد ساخت تا در حكومت مشاركت نموده و از جنگ و اعمال دهشت افكنانه خود دست بكشند.

اما سوالي كه در ذهن تمام مردم كشور خلق مي شوداين است كه آيا حكومت آقاي كرزي خواهد توانست در پنج سال آينده موفقيت هايي را در اين زمينه ها داشته باشد ؟

فساد اداري كه امروز در كشور بيداد مي كند و تقريبا تمام ادارات كشور را تحت تاثير خود قرار داده يكي از مشكلات عمده حكومت جديد حامد كرزي است ، قدم اول براي مقابله با اين معضل تشكيل اداره مبارزه با فساد اداري و جرايم سنگين است .

اما باز هم تصور نمي شود كه اين اداره بتواند بخوبي كار كند و با اين معضل قوي مقابله نمايد . زيرا تمام كسانيكه در ليست اين اداره قرار دارد به گونه اي افراد بزرگ مي باشد و از نفوذ بالايي نيز برخوردار است ، طوري كه چند روز قبل وزارت ماليه كشور مستقيما از رئيس جمهور كشور خواستند كه قانوني را وضع و يا دستور اكيد نمايند تا هيچ فردي بعد از اعلام اداره مبارزه با فساد اداري به عنوان فرد متهم به اختلاص يا فساد اداري نتواند از مسائل قومي و يا نفوذي خود سوء استفاده نمايد .

اما بعضي از گروهها و افراد كه از فاسد بودن اين حكومت ناراض هستند به عنوان مخالفين دولت و يا هم به لباس طالب در مقابل حكومت ايستاده گي مي كنند و گاهي هم با انجام عمليات هاي انتحاري به نظم و امنيت شهرها آسيب وارد مي كنند ، بعد از حادثه 11 سپتامبر در آمريكا و فروريختن برج هاي تجارت در اين كشور و همچنين پذيرفتن اين عمليات از سوي گروه القاعده ، آمريكا براي جستجوي اين گروه به هر ترتيب وارد افغانستان شد و تا به حال با گروه القاعده و طالبان در جنگ است ، اما آيا خواستن اين گروه ها براي مشاركت در حكومت آينده مي تواند عملي باشد ؟

يكي از سوالاتي را كه مردم در ذهن خود دارند اين است كه آمريكا و متهدين آن توانستند درظرف يك هفته حكومت طالبان را شكست دهند ولي چطور امكان دارد كه اين گروههاي مخالف و يا طالبان تا به حال كه هشت سال از آن مي گذرد، با نيروهاي خارجي مقابله مي كنند و حتي خطرات جدي نيز براي آمريكا و متهدين آن خلق مي كنند ، پس اين براي عموم هويدا مي شود كه خود نيروهاي خارجي به نوعي با اين دهشت افكنان در ارتباط بوده و توسط اين گروه ها حضور خود را در افغانستان براي عملي كردن اهداف منطفه اي و حتي فرا منطقه اي به طول مي اندارند .

اما حامد كرزي مي تواند با جمع آوري افراد شايسته و مسلكي در پست هاي حكومت خود بر تمام اين مشكلات فايق آيد .

بحث ديگري كه مطرح مي شود تقويت نيروهاي امنيتي افغان است ، كه اگر اين نيروها توان نگهداري كشور و مقابله با دهشت را داشته باشند ديگربه نيروي هاي خارجي احتياج نبوده و يكي از شرايط نيروهاي طالبان كه خروج نيروهاي خارجي مي باشد به جا شده و ديگر بهانه اي براي جنگ وجود ندارد و ناچار به پيام حامد كرزي لبيك گفته و به دولت خود خواهند پيوست .

نویسنده : قاسم عبداللهی

این مطلب در سایت AJC نیز نشر گردیده است .

۱ نظر:

کاکه تیغون گفت...

با شناختی که از کرزی است این احتمال قویتر است که باز همان آش باشد و همان کاسه.
البته که او ناگزیر از آوردن تغییرات کوچک به سیاق آرایشگران است اما دیده شود...