۱۳۸۸/۰۹/۰۹

چرانام افراد فاسد هنوزهم افشا نمیگردد؟

بافشارهای بی سابقه جامعه جهانی بر رئیس جمهور حامد کرزی مبنی برریشه کن نمودن فساد اداری دراین اواخر به فرمان حامد کرزی وبه همکاری جامعه جهانی اداره جدید برای بررسی فساد اداری وبه محاکمه کشاندن افراد فساد درحکومت گذشته وفعلی افغانستان تشکیل گردیده است که دراین اداره جدید ازنهاد های قضایی سارنوالی پلیس افغانستان امنیت ملی وپلیس بین المللی شرکت دارد .

بنا به گفته رئیس جمهور افغانستان این اداره جدید صلاحیت مبارزه دستگیری وبه محاکمه کشاندن هرمقامی را درحکومت ویا خارج ازحکومت را دارا میباشد.

با وجودگذشت چند هفته ازتشکیل این اداره هنوزمشخص نیست که فعالیت های آن درچه سطحی قراردارد ونظر به اینکه لوی سارنوالی افغانستان ادعا نموده است که تمام دوسیه های تکمیل شده مربوط به افراد فاسد را که درگذشته این اداره انجام داده است را دراختیار اداره جدید التاسیس قرارداده است ولی هنوزهم معلوم نیست که آیا این اداره جدید بر تحقیقات وداشته های لوی سارنوالی اکتفا واعتماد نموده براساس آن عمل مینماید یااینکه به صورت مستقل عمل نموده وتحقیقات درمورد افراد مضنون را ازنو شروع مینماید.

اگرچه لوی سارنوالی افغانستان ازجمع آوری مدارک کافی دال بردست داشتن حدود 15 وزیر سابق وفعلی اداره حامدکرزی وتعدادی ازمقامات بلند پایه دیگر سخن بمیان آورده است ولی هیچ گاهی لوی سارنوالی افغانستان نتوانسته جرات آنرا به خود راه بدهد تا نام این وزا ومقامات را افشا نماید.

زمانی که وظایف وصلاحیت های لوی سارنوالی افغانستان درقوانین مشخص شده است ونظر به گفته های مقامات این اداره مدارک واسناد کافی مبنی بردست داشتن افراد مشخص دراختلاس وفساد اداری دراختیارشان قرار دارد .

پس چرا درگذشته وحال این اداره جرات ندارد تا نام این افراد را ازطریق رسانه ها ویا به هرشکل دیگری برای مردم اعلا ن نماید؟

بدون شک کسانی که به اختلاس وفساد اداری درافغانستان متهم هستند ودوسیه هایشان نزد لوی سارنوالی افغانستان هست جز افراد قدرتمند وسرشناس کشوربوده وبیگمان لوی سارنوالی نیز درگذشته توان مقابله وبه محاکمه کشاندن این افراد را ندارد چی که حتی ازافشای نام این افراد نیز حراس دارد.

لوی سارنوال قبلی زمانی که ازسوی رئیس جمهور صاحب مسولیت شد درابتدا دوسیه های تعداد زیادی ازافراد بلند پایه حکومت افغانستان را تکمیل نمود وبرخی ها را نیز متهم به فساد اداری واختلاس نمود ولی درگذشته نیز به دلیل قدرت زیاد افراد متهم ویا حمایت درسطوح بلند دولت ازاین افراد عبدالجبارثابت درحالی که مصمم به مبارزه با فساد بود نتوانست درکارش موفق باشد وناچار مجبور به کناره گیری ازقدرت شد.

درآن زمان نیز برخی ازمقامات کشورهای خارجی مستقیم ویا غیر مستقیم از برخی افراد متهم حمایت نمودند که خود این موضوع باعث گردید تا درگذشته نیز مبارزه با فساد اداری به شکست روبروگردد.

امروزنیز زمانی که دوسیه های خیلی ازافراد درلوی سارنوالی افغانستان تکمیل گردیده است ومدارک وشواهد کافی مبنی بردست داشتن برخی ها درفساد وجود دارد نیز مقامات لوی سارنوالی تنها به افشای تعداد وزای فاسد و مقامات متهم اکتفا می نماید وبگمان اینکه ازایشان حمایت کافی ازسوی حکومت ویا جامعه جهانی ممکن صورت نگیرد ازافشای نام این وزای فاسد ابا میورزند.

گذشته عدلی وقضای افغانستان نشان داده است که هرگاه حمایت کافی از نهاد های عدلی و قضای برای به محاکمه کشاندن افراد فاسد صورت نپذیرد بی گمان این حرکت ها نه تنها باعث ازبین رفتن فساد نمیگردد بلکه فرهنگ معافیت را درجامعه ونزد افراد فاسد درآینده بوجود میاورد.

بازگذشت چندین سال ازحیات حکومت تازه درافغانستان به خوبی برای همه واضح شده است که ارگانهای عدلی وقضای تنها میتوانند قوانین را برافراد سطوح پایین جامعه تطبیق نمایند ولی متهمینی که دررده های بالای حکومتی , دولتی ویا تنظیمی وگروهی قرار داشته اند همواره درمقابل تطبیق قانون معاف بودند.

حالا نیز باید قدرت کافی برای اداره جدید ازسوی حکومت وحامیان خارجی حکومت تفویض گردد وگرنه هراقدامی وهرتحقیقی که ازسوی این اداره جدید مبارزه با فساد بی نتیجه مانده وخط روی آب کشیدند است.

ساختار وتشکیل نهاد جدید مبارزه با فساد اداری , قاطعیت حکومت وجامعه جهانی درحمایت وپشتیبانی ازاین اداره ,اعتماد مردم به صحت تصامیم این نهاد ,وجلوگیری ازمستثنا قرارگرفتن برخی ازمتهمین درمقابل تطبیق قوانین, این ها همه میتواند ازشاخصه های مهم برای اداره ای باشد که تصمیم دارد درافغانستان با فساد اداری مبارزه نماید.

منبع : AJC

هیچ نظری موجود نیست: