۱۳۸۸/۱۲/۰۴

کشاندن طالبان به پروسه صلح امری دشوار ولی دست یافتنیست

طالبان به عنوان گروه تندرو و افراطی که به هیچ عنوان پایبند به اصول و قوانین بین المللی نیستند و برای رسیدن به اهداف خود حاضر به زیر پا کردن حقوق فردی و جمعی افراد جامعه هستند ، هیچگاه بدون فشارهای نظامی و سیاسی به طرف پروسه صلح و قبول شرایط ان نخواهند رفت .

بعد از پایان کنفرانس لندن و تصامیم جدی برای مذاکره و مقابله با طالبان به صورت همگانی فشارهای سیاسی و نظامی بر نیروهای طالبان افزایش یافته و گمان می رود که طالبان به منظور فرار از نابود شدن به شرایط صلح در افغانستان تن در دهند و به دولت افغانستان بپیوندند .

از یک سو متفق شدن جامعه جهانی برای تنظیم عملیات های نظامی در مناطقی که گمان می رود نیروهای طالبان فعالیت می کنند و از سوی دیگر فشار کشور پاکستان به نیروهای شبه نظامی طالب و همچنین دستگیری عوامل طالبان که در این کشور مشغول فعالیت های دهشت افکنانه هستند ، دایره را بر این نیروها تنگ خواهد ساخت و آنان مجبور خواهند بود تا در مقابل این فشارها دست از اعمال تخریب کارانه بردارند و مانند دیگر افراد در کشور زنده گی کنند .

بسیاری از کشورهای اشتراک کننده در کنفرانس لندن بر این عقیده هستند که فشار نظامی بر این نیروها می تواند بر پروسه صلح سرعت بخشد ،آنها با فشار بر این نیروها آنان را پراکنده می سازند و از تجمعات و پلان سنجی های آنان جلوگیری می کنند و انان را وادار می سازند تا راه خود را مشخص سارند .یا یه پروسه صلح در افغانستان لبیک گویند و یا اینکه برای گریز از وضعیت به وجود آمده به ولایات همجوار و کشورپاکستان هجوم ببرند که در این صورت نیز آرام نخواهند ماند .

با وجود راه انداختن جنگ روانی و همچنین آماده باش همگانی از سوی جامعه جهانی و نشان دادن راه گریزاز جنگ به کشور پاکستان انان را در یک تله نظامی و سیاسی گیر انداخته و دولت پاکستان نیز که خود هم اکنون با طالبان دست پرورانده خود در حال جنگ است گرفتار می کند .

تا به حال دو تن از فرمانده هان بلند رتبه طالبان توسط دولت پاکستان دستگیر شده که این عمل می تواند در روحیه دیگر اعضای این گروه تاثیر زیادی را بگذارد وهمچنین می تواند نیروهای تندرو طالبان را از اعضای صلح طلب جدا سازد و رفته رفته این نیروها تضعیف شده و ناچار به قبول مصالحه با دولت خواهند شد .

به هر حال کشاندن طالبان به پای میز مذاکره امری دست نیافتنی نیست بلکه با متحد شدن جامعه جهانی با دولت افغانستان می توان به این امر نایل آمد ، کشورهای همسایه بخصوص پاکستان که به عنوان لانه تروریستان به همگان شناخته شده است مبارزه جدی را با نیروهای طالبان تا پایان جنگ ادامه دهد و با حمایت دولت افغانستان در راستای مصالحه با طالبان اجازه هر گونه فعالیت نظامی و تبلیغی را در خاک خود از آنان سلب نماید.

نویسنده : قاسم عبداللهی

هیچ نظری موجود نیست: