۱۳۸۸/۱۰/۲۲

تهداب گذاری و ترمیم آرامگاه امیرعلی شیرنوایی

ترمیم آرامگاه حکیم بزرگ عصر تیموری امیر علی شیر نوایی دیروزدوشنبه با حضور مقامات بلندپایه ولایت هرات تهداب گذاری گردید .

نعمت الله سروری رئیس عمومی اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می گوید : بنای ابتدایی و مقدماتی بر روی این آرامگاه اعمار خواهد شد که این پروژه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اختصاص بودیجه ای بالغ بر شش هزار دالر آمریکایی تا چند ماه آینده به بهره برداری سپرده خواهد شد. که هدف از بنای اعمار ابتدایی این آرامگاه بیرون شدن آن از حالت تخریب شده کنونی می باشد .

آقای سروری همچنان اضافه نمود: سنگ فرش نمودن آرامگاه و همچنین ساخت سنگی برای معرفی شخصیت بزرگ امیرعلی شیرنوایی و اعمار حفاظی خشتی بر دور آرامگاه ایشان به سبک معماری اصیل هراتی از جمله پلانهای سنجیده شده برای ترمیم آرامگاه این شخصیت بزرگ جهان اسلام در پروژه کنونی می باشد .

اما از سوی دیگر جمعی از مسئولین نهادهای جامعه مدنی هرات با انتقاد از نبود هماهنگی لازم بین پروژه های بازسازی آبدات تاریخی در ولایت هرات ، پروژه مذکور را خلاف قوانین سازمان میراث های فرهنگی جهان (یونسکو )می دانند .

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان هرات با انتقادشدید ازاجرایی پروژه کنونی آن را متناقض با پروژه اصلی اعمار آرامگاه امیرعلی شیرنوایی می داند و می گوید : پروژه اصلی و اساسی آن از سوی انجینران متخصص دیزاین شده که خوشبختانه از سوی سازمان یونسکو مورد تایید قرار گرفته است ، اما تشخیص متخصصین بگونه ای است که هرگونه بازسازی و تغییر شکل در آرامگاه ایشان تمویل کننده گان پروژه اصلی این آرامگاه رااز تمویل آن منصرف خواهد ساخت .

اما آقای سروری رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات با رد این گفته ها می گوید : پروژه مذکور به هیچ عنوان لطمه ای به دیزاین اصلی این آرامگاه نخواهد زد و صرف اجرایی این پروژه از تخزیب بیشتر آرمگاه امیر علی شیر نوایی جلوگیری می نماید .

داکتر احمد یوسف نورستانی والی ولایت هرات با حمایت از بازسازی آرامگاه شهیر بزرگ امیرعلی شیرنوایی گفت :برای بیرون نمودن این آرامگاه از حالت بد کنونی و همچنین جلو گیری از تخریب بیش از حد آن پروژه ابتدایی آن را تهداب گذاری می کنیم.

قابل ذکر است که بنیاد بین الملی بابر از کشور ازبکستان شش سال قبل اقدام به بازسازی آرامگاه امیر علی شیرنوایی درجوار مصلی هرات را نمود که طرح و دیزاین پیشنهای کشور ازبکستان خلاف سبک معماری هراتی بوده که این امر از سوی سازمان یونسکو و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مورد تایید قرار نگرفت.

۱ نظر:

............ گفت...

سلام و مراتب احترام !
جمع بندي نظرات شما پيرامون " انسان" روي صفحه اصلي قرار گرفته و منتظر ملاحظه شماست . منتظرهستيم ، تشكر