۱۳۸۸/۱۰/۲۹

طالبان به دنبال حفظ ماهیت خود در افغانستان

نویسنده : قاسم عبداللهی

کابل پایتخت افغانستان بار دیگر آماج حملات انتحاری و گروهی افراد طالبان قرار گرفت که متاسفانه در این حملات خونین چند تن از افراد ملکی و نظامی کشور جان خود را از دست دادند و علاوه بر آن خسارات زیادی را به اموال عمومی و مردمی وارد ساختند .

این گروه ابتدا از غفلت دستگاههای استخباراتی کشور استفاده کرده اند و افراد مشخص خود را وارد ساختمان فروشگاه بزرگ افغان در چند قدمی ارگ ریاست جمهوری کرده و با تهدید افراد ملکی از آن قسمت مشغول تیراندازی و همچنین پرتاب نارنجک در اطراف سرک این فروشگاه نمودند وتوجه نیروهای امنیتی را برای انجام اهداف بعدی خود که همانا انتحار در نقاط مختلف شهر کابل بود را به خود مشغول ساختند .

اما آنها با هوشیاری نیروهای اردوی ملی و پولیس ملی رو به رو شدند و پلان سازماندهی شده خود را به صورت ناقص و ناموفق به اجرا گذاشتند که در نتیجه آن هفت تن از افراد طالبان کشته شدند که آنها قصد انجام حمله انتحاری را بالای ارگانهای دولتی داشتند .

به هر حال حمله هماهنگ شده نیروهای طالبان ، دیروز در چند قدمی ارگ ریاست جمهوری و تسخیر یک فروشگاه بزرگ جهت سنگر گرفتن برای مقابله با نیروهای امنیتی نشان دهنده طرح ریزی یک پلان منظم و تخریب کارانه از سوی گروه طالبان را می رساند .

انجام این حملات از سوی این نیروها از یک سو تحت تاثیر فشارهای سیاسی و نظامی جامعه غربی بوده و در جهت دیگر لطمه زدن به اعتبار حکومت فعلی نزد تمویل کننده گان آن و همچنین مایوس ساختن جامعه جهانی از امنیت بوجود آمده در کشور است .

بعد از اعلام استراتیژی جدید اوباما و اعزام سی هزار نیروی تازه نفس در جنوب افغانستان جهت مقابله و تحت فشار قرار دادن نیروهای طالبان برای قبول شکست و یا هم پیوستن به دولت فعلی ، این نیروها نیز آرام ننشستند و برای نشان دادن خود در صحنه های نظامی دست به حملات کوچک و بزرگ در نقاط مختلف افغانستان زدند .

آنها می دانند که با اعزام نیروهای تازه نفس آمریکایی فشارهای نظامی بر آنان گسترش خواهد یافت و انان نیز برای مقابله از خود عکس العمل نشان می دهند .و برای انکه به همگان ثابت کنند که تحت تاثیر گفته های نظامی و سیاسی جامعه جهانی قرار نگرفته اند به عملیات های دهشت افکنانه و حتی کشتارغیرنظامیان می پردازند .

حملات دیروز طالبان در کابل نشان دهنده این است که آنها دیگر به هیچ عنوان نمی خواهند که حکومت فعلی اعتبار خود را در جامعه جهانی بدست آورد و با انجام این حملات ان هم در پایتخت افغانستان افکار عمومی را در رابطه با حکومت وارونه جلوه می دهند و برای رسیدن به این اهداف خود ،حتی حاضر هستند که غیر نظامیان را نیز آماج حملات خود قرار دهند ودیگر اینکه کشورهای حامی صلح با طالبان را از میانجیگری میان این گروه و دولت منصرف می سازد .

به هر حال با وجود پیش بینی ها به منظور تشدید جنگ علیه طالبان در کشور امکان آن می رود که حملات این گروه به صورت دوامدار ادامه پیدا کند و در ان نیز شاهد کشته شدن افراد بیشتری از جمله غیر نظامیان خواهیم بود .

دولت در این باره باید به صورت جدی تر و فعال تر عمل کند و امکانات جدید تر و مدرن تری را در اختیار دستگاههای استخباراتی کشور قرار دهد تا از این طریق به صورت کامل به عملیات های دهشت افکنانه پی ببرند و از کشتار غیرنظامیان و تخریب اموال عمومی تا حد امکان جلوگیری به عمل آید .

هیچ نظری موجود نیست: