۱۳۸۸/۰۶/۲۱

محکومت قتل منادی از سوی خبرنگاران حوزه غرب

خبرنگاران در حوزه غرب کشور قتل مرموزانه سلطان محمد منادی را در ولایت قندوز به شدت محکوم نمودند و از مقامات خواستند تا عاملین قضیه را شناسایی و مجازات نمایند.

خبرنگاران در غرب کشور میگویند از آغاز سال جاری میلادی تا کنون خبر کشته شدن سومین خبرنگار افغان از طریق رسانه های گروهی به نشر می رسد و در این میان تنها پاسخ و پیگیری دولتمردان جمهوری اسلامی افغانستان، سکوت معنی داری است، که بزرگترین ضربه را بر پیکره آزادی بیان در افغانستان وارد میسازد.

مرکز ژورنالیزم افغان-انجمن رسانه هاي آزاد آسيايي جنوبي سفما در غرب افغانستان – مرکز ژورنالیستان جوان، انجمن ژورنالستان آزاد افغانستان و جمع بزرگی از خبرنگاران حوزه غرب کشور قتل مرموزانه سلطان محمد منادی را به شدت محکوم نموده واز دولت افغانستان ، فرماندهی ناتو و نماینده گی دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می خواهند تا در کمترین زمان ممکن عاملان قتل این خبرنگار افغان را شناسایی؛ مجازات و گزارش آن را منتشر بسازند.

ولی محمد حدید خبرنگار در غرب کشور از تمامی نهادهای حمایت کننده از حقوق خبرنگاران در افغانستان خواست تا مصؤنیت و بیمه کاری را برای خبرنگاران در نظر گیرند.

به باور او این موضوع در آینده کاری خبرنگاران مؤثر واقع خواهد شد .

آقای حدید ضمن انتقاد شدید از مراکز حمایت کننده از حقوق خبرنگاران در کشور گفت تا به حال این نهادها هیچ توجه ای به این موضوع نکرده اند.

با این حال یکتن دیگر از خبرنگاران زون غرب میگوید امکان دارد قتل سلطان محمد منادی بخاطر تحت شعاع قرار دادن حادثه قندوز که در آن چندین تن از افراد ملکی کشته شدند از سوی نیروهای خارجی صورت گرفته باشد.

امام محمد وریماچ مؤسس مرکز ژورنالیزم افغان و احمد فواد احمدی مسؤل انجمن سفما در غرب افغانستان میگویند درصورت عدم پيگيري ودریافت علت مرگ سلطان منادی از سوي مقامات داخلی وخارجی، لطمه بزرگی بر سرنوشت فعالیت خبرنگاران این کشور درآینده زده خواهد شد.

باید گفت سلطان محمد منادی خبرنگار افغان روز چهار شنبه هجدهم سنبله در جریان آزاد سازی استیفن فرل خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز از دست طالبان ,در ولایت قندوز به قتل رسید.

این درحالیست که تا کنون عوامل اصلی قتل این خبرنگار شناسایی نشدند و چگونگی حادثه به شکل مرموزانه ای بی پاسخ مانده است.

۱ نظر:

در ویش گفت...

سلام آقای عبداللهی!
من فکر میکنم که آقای منادی را خود انگلیس ها کشتند.مستقیم و یا غیر مستقیم! چطور؟
در این باره مطلبی دارم که از حضورتان استقبال می کنم.
بدرود!