۱۳۸۸/۰۶/۲۴

مشکلات ورزشکاران زن ولایت هرات

ورزش زنان در هرات در مدت چهار سال دستآوردهای شایانی را بدست آورده است که این موضوع نشان دهنده حضور گسترده زنان ورزشکار در میادین و مسابقات ورزشی گوناگون بوده است .

گفته میشود ورزشکاران زن با وجود مشکلات فراوان و با مبارزه توانسته اند تا حدودی بر این مشکلات فایق آیند اما مشکلات آنها تمام نشده است .

ناهیده پیروز رئیس اتحادیه ورزش زنان در هرات می گوید : وضعیت نامناسب اقتصاد فامیل ها , نبود امکانات ورزشی , نبود مربیان مسلکی زن در رشته های مختلف ورزشی و همچنین نا امنی در هرات از مشکلات عمده ورزشکاران زن در هرات میباشد .

با افتتاح جمنازیوم ورزشی شهید میرویس صادق قسمتی از مشکلات ورزشی این قشر کاسته شده و خواهران ورزشکار می توانند در اوقاتی که از سوی آمریت ورزشی برای آنها تعیین می شود به تمرین بپردازند ,

عبدالقیوم جامی مسئول آمریت ورزشی هرات در این زمینه می گوید : ورزش خواهران مستلزم امکانات خاص از قبیل سالون های ورزشی سر پوشیده و مربیان مخصوص خانم می باشد که خوشبختانه با افتتاح جمنازیوم ورزشی در هرات یکی از این امکانات را تا حدودی فراهم نمودیم ولی متاسفانه از نبود مربیان زن در هرات به عنوان یک چالش با آن روبه رو هستیم .

اما همه روزه تمرینات ورزشی این قشرورزشکار ادامه دارد ولی گفته میشود این تمرینات برای آنها کافی نیست و آنها نمی توانند خود را برای مسابقات ورزشی خارج از ولایت هرات بخوبی آماده کنند .

خانم پیروز در این زمینه می گوید : ما قادر به برگزاری مسابقات ورزشی حتی در سطح چند کلپ از ولایت کشور نیستیم و این امرخود باعث عدم آماده گی ورزشکاران زن در مسابقات ورزشی ملی و بین المللی می باشد.

وی همچنین اضافه کرد : برگزاری مسابقات داخلی در ولایت هرات نیز نمی تواند زیاد مفید واقع شود , زیرا تعداد ورزشکاران ما در وزن ها و رشته های ورزشی مختلف کم است و مسابقات در سطح پایینی برگزار میگردد وآمریت ورزشی نیز در این زمینه با ما هیچگونه همکاری نکرده اند .

آقای جامی مسئول آمریت ورزشی هرات ,علت را نداشتن مسئولیت و صلاحیت در برگزاری مسابقات ملی و بین المللی عنوان می کند.

وی می گوید : تمام مسابقات ورزشی ملی و بین المللی با هماهنگی کمیته ملی المپیک کشور برگزارمیشود و ما دراین زمینه هیچ صلاحیت ومسئولیت را نداریم و تنها برگزاری مسابقات ورزشی درداخل هرات را بر عهده داریم .

جامی افزود : کمیته ملی المپیک نیزبرای ما وضعیت بد امنیتی درکشور و همچنین نداشتن بودیجه کافی برای برگزاری مسابقات ورزشی راعنوان می کنند .

اما مسئولین آمریت ورزشی از کارکرد ورزشکاران زن در هرات راضی بوده وکیفیت قابل توجه ورزش و دستآوردهای آنان را نسبت به چهار سال گذشته چشمگیر می دانند .

آقای جامی می گوید : ورزش زنان در هرات از لحاظ کیفیت رشد قابل توجهی یافته و همه ساله به کلپ های ورزشی خواهران افزوده می شود .

فرزانه امیری که مدت 4 سال در رشته کاراته فعالیت می کند و قهرمان سه دوره این مسابقات در هرات می باشد با خوشبین بودن نسبت به آینده ورزش زنان در هرات می گوید : نگاه یک سویه جامعه به ورزشکاران زن در هرات یکی ازمشکلات ما میباشد که این امر با کمک خانواده ها و رسانه ها مرفوع خواهد شد .

نجیبه حیدری نیز یکی از بازیکنان تیم ملی کاراته کشور ناامنی را به عنوان عمده ترین مشکل خواهران ورزشکار می داند و می گوید : با وجود ناامنی در هرات خانواده ها به دختران خود اجازه رفتن به کلپ ها را نمی دهند و مانع رفت و آمد آنها می شوند .

با این حال از سال 1384 تا کنون حدود 2500 ورزشکار زن در14 کلپ رسمی و راجستر شده اتحادیه ورزش خواهران در هرات در هشت رشته ورزشی , کاراته , بدنسازی , ایروبیک , پینگ پونگ , ووشو , بسکتبال , والیبال وتکواندو فعالیت می کنند,که خوشبختانه توانسته اند در ظرف این چهار سال به بیشتر از 20 مدال طلا ,نقره و برنز دست یابند.

هیچ نظری موجود نیست: