۱۳۸۹/۰۱/۲۵

برگزاری کنفرانس بین المللی سنگ مرمر در ولایت هرات

دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سنگ مرمر افغانستان امروز با حضور 30 تن از سرمایه گذاران بین المللی و مقامات عالی رتبه کشورهای آمریکا و ایتالیا در ولایت هرات گشایش یافت.

در این کنفرانس بین المللی معین وزارت خارجه آمریکا ، سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل ، وزیر معادن و صنایع افغانستان ،نماینده وزارت خارجه کشور ایتالیا و مقامات محلی هرات نیز اشتراک دارند.

وحیدالله شهرانی وزیر معادن و صنایع افغانستان در جریان یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی هدف عمده برگزاری این کنفرانس را جلب سرمایه گذاری در سکتور سنگهای مرمر و گرانیت افغانستان از سوی کشورهای ایتالیا و ایالات متحده آمریکا عنوان کرد.

وی افزود: افغانستان به ارزش 150 بلیون دالر آمریکایی ذخایر سنگ مرمر دارد که تا کنون اکثریت منابع و یا معادن بزرگ سنگ مرمر و گرانیت در این کشور بصورت فنی و معیاری آن استخراج نگردیده است.

آقای شهرانی گفت: با توجه به این وضعیت اتاق تجارت و صنایع افغانستان در هماهنگی با وزارت معادن و اداره انکشافی ایالات متحده آمریکا در نظر دارند تا در راستای جلب سرمایه گذاری و دریافت راه های حل به مشکلات فراه راه سرمایه گذاری در این کنفرانس بین المللی موضوعاتی رامطرح نمایند.

با این حال جیکیب لیو معین وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا حمایت اش را از سرمایه گذاری در سکتور سنگ مرمر افغانستان اعلان کرد.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا تصمیم دارد تا سنگ مرمر افغانستان را در سایر کشورهای جهان معرفی کند تا با بازاریابی و تسهیل روند صادرات این سنگ به کشورهای همسایه شرایطی آماده گردد.

به باور کارشناسان ، اگر در راستای پروسس و کندن کاری سنگ مرمر و گرانیت افغانستان سرمایه گذاری دقیق صورت گیرد ، از یک سو برای افغانستان عاید مالی فراوان بدست آمده و از سوی دیگر زمینه کار برای هزاران تن از باشنده گان این کشور مساعد خواهد شد.

باید گفت: در حال حاضر 80 درصد سنگ مرمر افغانستان به منظور پروسس وبرش به کشورهای همسایه از جمله پاکستان ارسال میگردد.

عواید کنونی سنگ مرمر 15 میلیون دالر آمریکایی در سال تخمین زده میشود . به گفته مقامات در صورتیکه در قسمت معادن سنگ مرمر افغانستان سرمایه گذاری صورت گیرد عواید این صنعت ممکن سالانه به 450 میلیون دالر آمریکایی افزایش یابد.

باید گفت قرار است دومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سنگ مرمر افغانستان برای سه روز در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی هرات ادامه یابد.

هیچ نظری موجود نیست: