۱۳۸۸/۰۶/۰۵

تکمیل 45 فیصد کار پروژه بند سلما در هرات

مقامات محلی در هرات میگویند 45 فیصد کار پروژه بند سلما در ولسوالی چشت هرات تکمیل شده و قرار است تا یک سال دیگر این پروژه عام المنفعه به بهره برداری رسد.

کار احداث بند سلما از حدود سه سال پیش با هزینه هشتاد ملیون دالر از کمک های کشور هند برای بازسازی افغانستان آغاز شده است.

مقامات می گویند این بند ظرفیت ذخیره بیش از 500 میلیون متر مکعب آب را دارد که از آن به منظور آبیاری زمین های زراعتی استفاده خواهد شد.

داکتر احمد یوسف نورستانی والی هرات که روز گذشته به ولسوالی چشت هرات سفر کرده بود میگوید 45 فیصد کار این بند تکمیل شده است.

وی ازتکمیل مرحله نصب پایه های انتقال برق خبر داد و گفت که در مدت یک سال گذشته 530 پایه برق در مسیر ولسوالی چشت الی شهر هرات نصب گردیده است.

آقای نورستانی میگوید مشکل امنیتی جدی که مانع ادامه کار احداث بند سلما شود وجود ندارد چون مردم منطقه با نیروهای امنیتی همکاری می کنند.

گفته میشود این بند توان تولید 42 میگاوات برق را نیز دارد که با تولید آن، قسمتی از کمبود برق در هرات، که هم اکنون از کشورهای ترکمنستان و ایران تامین می شود، رفع خواهد شد.

بند سلما در زمان حکومت داود خان به کمک کشور هندوستان در ولایت هرات تهداب گذاری شد، اما جنگ های متوالی کار ساخت این بند را به چند سال تعویق انداخت.

هیچ نظری موجود نیست: