۱۳۸۹/۰۷/۲۸

بررسی نقش رسانه ها و جامعه مدنی در تقویت دموکراسی کشور


سیمینار یک روزه ای تحت نام  " مسؤلیت دولت و نقش نهادهای جامعه مدنی و رسانه ها در تقویت دموکراسی کشور امروز در مرکز ژورنالیزم افغان و کلوپ مطبوعاتی هرات برگزار شد.
در این سیمنار که از سوی مسؤلین مرکز ژورنالیزم افغان برگزار شده بود  مقامات دولتی ، فعالان جامعه مدنی ، و شماری از مسؤلین رسانه ها و خبرنگاران فعال در غرب افغانستان اشتراک نموده بودند.
حامد مؤمن مسؤل مرکز ژورنالیزم افغان و کلوپ مطبوعاتی هرات میگوید هدف از راه اندازی این سیمینار برجسته ساختن نقش رسانه ها ، جامعه مدنی و نهادهای دولتی در تقويت رشد دموکراسی در کشور میباشد.
وی افزود این گونه نشستها نقش آغاز گر یک اندیشه نوین در راستای دولت داری ، مسؤلیت پذیری جامعه مدنی و رشد ارزشهای دموکراسی در کشور میباشد.
استاد نعمت الله سروری  یکتن از فعالان رسانه ای هرات که در این سیمینار اشتراک نموده بود گفت: یکی از گرانبها ترین ارزشهای جامعه مدنی و دموکراسی ، آزادی بیان و مطبوعات است .
وی افزود ما با شرایط کنونی به مطبوعات آزاد سالم و فراگیر نیاز داریم.
او گفت این رسانه های گروهی هستند که باعث پیدایی نهضت ملی و فکری در جامعه میشوند.
آقای رحمانی رئيس عدليه ولايت هرات گفت با موجودیت رسانه ها ، جامعه مدنی و ارزشهای حقوق بشری در کشور توسعه و گسترش مینمایند.


وی یکی از مشکلات اساسی در دموکراسی افغانستان را موجوديت فساد اداری  در این کشور عنوان کرد .
با این حال شماری از خبرنگاران اشتراک کننده در این سیمینار از عدم همکاری مقامات محلی در این ولایت انتقاد نمودند و خواستار حل این چالش بزرگ رسانه ای شدند.
آنها میگویند اخیرا مقامات محلی از اکثر رویدادهای نا امنی در غرب افغانستان چشم پوشی نموده و حاضر به پاسخگویی با رسانه ها نمیشوند که این خود نقض آزادی بیان و مطبوعات است.
خبرنگاران میگویند بخاطر رشد دموکراسی در کشور نیاز است تا رسانه ها تقویت شوند ، چون همین رسانه ها هستند که به مردم اطلاع میدهند.
مركزژورناليزم افغان روي سه محور اصلي واساسي فعاليت نموده كه به صورت كل شامل بخش هاي آموزشي براي ژورناليستان جوان اعم از محصلين ، خبرنگاران برحال وهمچنان دستندركاران رسانه هاي دولتي يا خصوصي – جذب منابع مالي و معنوي وتنظيم آن به صورت سيمينارها وياوركشاپ هاي مسلكي براي ژورناليستان - تدوير كنفرانس هاي خبر وهماهنگي همه خبرنگاران دريك مكان ميباشد .

هیچ نظری موجود نیست: