۱۳۸۹/۰۷/۲۰

افزایش 15 درصدی تلفات غیر نظامیان در غرب کشور

مسؤلین دفتر یوناما در غرب افغانستان میگویند تعداد غیر نظامیانی که در اثر خشونتهای شش ماه اول سال جاری در این حوزه کشته شدند 15 درصد افزایش یافته است.
براساس این آمار، کشتار غیر نظامیان، در سالهای اخیر همواره، روند صعودی داشته اما مسؤلین اداره حقوق بشر دفتر یوناما درغرب کشور می گوید که بیشتر غیرنظامیان، به دست شورشیان از جمله طالبان کشته شده اند.
رضا شفايي معاون ارشد بخش حقوق بشردفتر يوناما درغرب افغانستان امروز درجریان یک نشست خبری در هرات گفت درجريان شش ماه اول سال میلادی 97 واقعه نا امنی صورت گرفته است كه اکثرا" قربانیان آن را غیر نظامیان تشکیل میدهد .
وی افزود در جریان این خشونتها ، 82 تن ازافراد ملكي از سوی جناح های درگیر درولايات هرات ، فراه ، غور و بادغیس كشته شده اند.
آقای شفایی همچنان گفت سروی انجام شده نشان ميدهد كه ازجمله 174 تن از کسانی که در جریان شش ماه اول  سال روان درغرب كشور کشته و زخمی شدند بر اثر حملاتی بوده که از سوی افراد وابسته به گروه طالبان صورت گرفته است.
مسؤلان اداره حقوق بشر دفتر یوناما در غرب افغانستان از تمامی جناح های درگیر در این حوزه تقاضا نمودند تا با احترام گذاشتن به حقوق افراد ملكي از واردنمودن تلفات وخسارات به غیر نظامیان در جریان نبرد توجه جدی نمایند.
بر اساس گزارش تازه سازمان ملل متحد تعداد غیرنظامیانی که در اثر خشونتهای افغانستان در شش ماه اول سال 2010 کشته و یا زخمی شده اند، 31 درصد افزایش یافته است و طالبان مسئول این افزایش سریع هستند.
بمب های کنار جاده ای و حملات انتخاری جان بسیاری از مردم غیرنظامی را در افغانستان می گیرد و سازمان عفو بین الملل از دولت این کشور خواسته است سران طالبان را به جرم جنایات جنگی تحت پیگرد قرار دهد.
بر اساس گزارش سازمان ملل در روز سه شنبه میزان تلفات غیرنظامیان در اثر حمله نیروهای ناتو و افغان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است و این کاهش ناشی از افزایش کنترل بر حملات هوایی و استفاده از سلاح های سنگین است.
اما افزایش تلفات غیرنظامیان نشان دهنده افزایش خشونت و ادامه جنگ در این کشور است و این مساله هدف نیروهای ائتلاف برای برقراری امنیت در این کشور را زیر سوال می برد.
خشونت ها زندگی را در بسیاری از مناطق افغانستان به خصوص در جنوب این کشور فلج کرده است و بسیاری از مردم این کشور از کار کردن برای دولت, تجارت و سفر کردن نگرانند.
دو ماه گذشته از مرگبارترین ماه ها برای نیروهای ناتو و آمریکا در این کشور جنگ زده بود.
استفان دو میسترا, فرستاده ارشد سازمان ملل در افغانستان گفت " متاسفانه هزینه های انسانی این درگیری در حال افزایش است".وی افزود " ما بسیار نگرانیم چرا که هزینه های انسانی سنگین این جنگ را غیر نظامیان می پردازند. این گزارش یک زنگ خطر است".بر اساس گزارش سازمان ملل در شش ماه نخست سال جاری حداقل 1271 افغان کشته و 1997 تن دیگر, بیشتر در اثر انفجار بمب, زخمی شده اند.
سازمان ملل می گوید این آمار رشد 31 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می دهد.
این سازمان بین المللی همچنین طالبان و متحدانش را مسوول 76 درصد از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در افغانستان می داند.
این گزارش همچنین به رشد و افزایش استفاده طالبان از بمب های بزرگتر و پیچیده تر و افزایش 95 درصدی ترورهای هدفمند اشاره می کند.
مسئولين بخش حقوق بشردفتريوناما درغرب افغانستان ميگويند: تلفات غيرنظاميان درجريان منازعات  و جنگهاي اخيرطي شش ماه اول  سال 2010 ميلادي 15درصد نسبت به سال گذشته دراين حوزه ازكشور افزايش يافته است.
اين مسئولين  ميگويند: به طوركل 31 درصد آمارتلفات افراد ملكي درسراسر افغانستان درشش ماه اول سال  روان ميلادي افزايش يافته است كه اين خود باعث نگراني دفتريوناما درحوزه غرب  كشور گرديده است.
رضا شفايي معاون ارشد بخش حقوق بشردفتر  يوناما درغرب افغانستان امروز درهرات گفت: درجريان شش ماه اول امسال 97 واقعه كه افراد ملكي درآن تلفات را متقبل شده اند نزد اين دفتر به ثبت رسيده است كه ازاين جمله 82 تن ازافراد ملكي توسط طرفين جنگ درولايات هرات ؛بادغيس ؛ غور وفراه كشته شده اند.
به گفته شفايي : آمارموجود نزد دفتر يوناما درغرب افغانستان نشان ميدهد كه ازجمله 174 كشته و زخمي درگيري هاي شش ماه اول  سال روان درغرب  كشور135 تن  انان توسط مخالفين مسلح دولت صورت پذيرفته است.
درگزارشي كه مسئولان دفتر يوناما درغرب افغانستان به رسانه ها ارائه نموده اند آمده است كه ازجمله 82 تن افراد ملكي كه درشش ماه اول  سال روان درغرب افغانستان كشته شده اند بيش ازنصف اين افراد براثربم هاي دست ساز و ماين هاي كناره جاده اي كه توسط طالبان مورد استفاده قرارميگرد كشته شده اند.
با وجود تلاش هاي فراوان براي كاهش تلفات غيرنظاميان درجريان خشونتها در افغانستان ، با اين هم تلفات ملكي دراین کشور در جریان ده سال گذشته ازبزرگترين چالش هاي فرا راه حكومت حامد كرزي بشمارميرود.

هیچ نظری موجود نیست: