۱۳۸۹/۱۰/۲۷

همسایه های افغانستان خائنین اصلی مردم افغانستان




نویسنده : قاسم عبداللهی


چه بدبخت افغانستانی ست که همه به نوعی می خواهند بر پیکر او ضربه ای بزنند و برای خود نشان یادگاری هک کنند .
جنگ های سی ساله افغانستان و خرابی هایی که تا به حال در روح و روان مردم و همچنین بر پیکر افغانستان نهاده شد، همه دستآوردهای کسانی بود که خود در لباس یک افغان منافع ملی را به فراموشی سپرده و مطابق به شعار همسایگان ما (آرامی ما در ناآرامی شماست ) تن دادند و آینده روشن را از این کشور و مردمش ربودند .

همسایه های افغانستان که از جمله دشمنان آن نیز تلقی می شوند عمده ترین خیانت کاران در حق این مردم مظلوم هستند .

ایران و پاکستان دو کشور همسایه افغانستان که با کشور ما چندین کیلومتر مرز مشترک دارند، انسانیت ، مسلمانی و همسایگی را فراموش کرده و به خاطر منافع شان، افراد سست عنصر و وطن فروش را انتخاب نموده و از آنان استفاده سوء می کنند.

چطور می توان به فرامین خداوند و فرستاده اش پشت کرد و در حق برادران مسلمان خود ظلم نمود .

آیا تنها بر روی خود نام مسلمان یا نام کشور خود را جمهوری اسلامی بگذاریم کفایت می کند .یا اینکه با توجه به فرامین الهی اتحاد و وحدت و همچنین حسن همجواری را پیشه کار خود قرار دهیم بهتر است.

بعد از ورود آمریکا و متحدانش به افغانستان برای مبارزه با تروریزم، پاکستان بیشتر کوشید تا با تربیت جوانان برای انجام عملیات تروریستی مانع پیشرفت بازسازی ها و همچنین مبارزه واقعی با گروههای افراطی شود. ایران نیز در این امر ساکت نبود، بلکه با دخالت در امور داخلی کشور سعی می کرد تا برنامه های انکشافی دولت را به نحوی زیر سوال ببرد، و کشور را اشغال شده آمریکا معرفی کند.

ما نمی گوییم که کشورهای غربی صد در صد در افغانستان اهداف نیک و مطابق به منافع ملی کشور دارند، و دور از نیت های سوء به فکر بازسازی افغانستان و همچنین مبارزه واقعی با تروزیزم هستند. اما کشور در چنین شرایط حساس نیاز به کمک های جامعه جهانی دارد.

مطمئنا اگر کشورهای همسایه و بهتر بگوییم کشورهای آسیایی مسلمان حاضر به کمک به افغانستانی که سی سال از عمر خود را در جنگ و ویرانی گذشتانده ، می بودند هیچ کشورغربی به ظن مبارزه با تروزیم وارد افغانستان نمی شد .

اما این دشمنی همسایگان و نزدیکان افغانستان باعث شد تا خود انان به لیست سیاه تروریزم در ذهن مردم هک شوند و زمینه ورود آمریکا و متحدانش را به افغانستان فراهم سازند .

کشور ایران که اکثر مردم ما خاطره خوشی از دولت آن ندارند ،با لت و کوب مهاجرین و ساخت دوسیه های جنایی جعلی دولت آشنایی کامل دارند، و همچنین به قتل جوانان افغان در کشور خود متهم هستند،  چند صباحی است که مردم  را در پشت مرزهای خود منتظر تانکرهای تیلی قرار دادند که این کشور آنان را با دلایل غیر منطقی توقف داده و مانع ورود آنان به افغانستان شده اند .

این امر در افغانستان سروصداهای فراوانی را برپا کرده و با وجود زمستان سرد و سوزنده باعث شده تا بعضی از سودجویان قیمت مواد سوختی را بالا ببرند و ضربه ای دیگر بر فامیل های افغان که از اقتصاد پایینی برخوردارند بزنند .

اما چرا ؟ آیا این مواد سوختی از ایران تهیه شده یا اینکه افغانستان در قرارداد ترانزیتی خود کدام خلافی را انجام داده است .؟

باید گفت که ایران در تحریم سختی از سوی کشورهای جهان به خاطر فعالیت های هسته ای خود به سر می برد .

اگر واقعا این تانکر های تیل از ایران تهیه شده باشد این کشور حق دارد با وجود تحریم های شدید مانع فروش مواد سوختی خود به کشور های همسایه شود اما نکته جالب اینجاست که تیل های مذکور از کشور عراق تهیه شده و فقط کشور ایران از امتیاز ترانزیت تانکرها برخوردار است. و افغانستان نیز طبق قرارداد حق ترانزیت را به کشور ایران پرداخت نموده است .

حتی در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به ایران این موضوع بحث شده و طبق اخبار نشر شده ایران راضی به انتقال این مقدار تانکر تیل به افغانستان شدند .

اما چرا حال وعده خلافی می کنند، شاید حکومت ایران با بیمی که از آمریکا و متحدانش در افغانستان دارند می خواهند مانع سوخت رسانی به این نیروها شوند ؟ یا اینکه واقعا می خواهند صدای مردم را درآورند و حکومت را در نزد مردم بی کفایت جلوه دهند ؟

متاسفانه ایران کشوری است که با بزرگ جلوه دادن خود و حس خودبرتری و خودخواهی از همگان کناره گرفته و به نوعی کشورهای دیگر را نسبت به خود کوچک می خواند ، ای کاش کشور ایران با این همه قدرت نمایی برای همسایگان خود کشوری صادق می بود تا ما هم می توانستیم به عنوان یک کشور مسلمان و آسیایی به آن افتخار کنیم ،اما باید گفت که جنگ با مردم بی دفاع افغانستان ، جنگ با آمریکا نیست و نیاز به هیچ قدرت نمایی ندارد ، امروز تمامی حرکات ایران بر ضد مردم افغانستان است و این عمل بر خلاف گفته های مقامات ایرانی است و باعث دلسردی مردم از کشور همسایه شده که این خود می تواند در روابط دیپلماسی دو کشور خدشه وارد کند .

چه خوب است که ما از گذشته پند بگیریم و دشمنان خود را شناسایی کنیم و به آنها اجازه ندهیم تا زخم های تازه مرحم شده افغانستان را تازه کنند .

این عمل کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران نه تنها به افغانستان مضر نیست بلکه باعث شده تا حکومتیان ما سر از خواب غفلت برداشته و به فکر راه های بیرون رفت دیگری شوند و در این عمل خود ایران است که حیثیت خود را به عنوان یک کشور آسیایی در نزد افغانها ، منطقه و جامعه بین المللی از دست داده است .

۳ نظر:

aghil گفت...

مطالب زيبا و مفيدي داريد
وبسايت و تالار گفتمان مورچه بزرگترين پرتال تفريحي تخصصي افغانستان شمارا به بازديد و عضويت در اين پرتال دعوت ميكند
برخي از امكانات اين وبسايت :
تالار گفتمان مورچه براي اشتراك گذاشتن و بيان ديدگاه ها
دانلود سنتر مورچه براي دانلود جديدترين نرم افزارها ، فيلم ها ، موزيك و ...
چت روم مورچه براي گفتگوي آزاد بين ديگر كاربران
بخش آموزش مورچه با آموزش علوم كامپيوتر ، الكترونيك و...
بخش اخبار مورچه براي اطلاع از آخرين اوضاع و اخبار جهان و افغانستان
و امكانات ديگر همه در بزرگترين پرتال تفريحي تخصصي افغانستان
http://www.moorche.net

کوروش گفت...

سلام به تو که درک خوبی از مسائل داری. بدون شک و تردید تمامی چیزهایی را که نوشته ای حق و درست است. این کشورهای همسایه ما قدیمیترین همسایه ها و در کنار همسایگی دشمنان ما نیز هستند. همیشه دولت ایران ترس از این داشته و داره که اگه روزی ملت ما سرپا بشن، بیشترین منافع دولت ایران با خطرات زیادی روبرو میشه. اما دولت ایران فراموش کرده که خورشید برای همیشه پشت ابر پنهان نخواهد ماند.
با درود فراوان برتو، قاسم عزیز.

جمال گفت...

برادر عزیز!

تا که اول خود ره متهم و بازپرسی نکنیم، دیگران ره متهم کرده نمی توانیم...

ای ما هستیم که اجازه خیانت و دخالت ره به همه می دهیم...

ایران و پاکستان بخاطر مسائل منفعتی خود دخالت می کنند، بخاطر وجود امریکا

اما چرا در کار خودما دخالت نمی کنیم؟

بهتر است تا که مقصر ره پیدا کنیم، خود ره دوباره پیدا کنیم و کمی تفکر کنیم، درباره دیگران گفتن بسیار آسان است، اما ای که فکر کنیم، خود ما چقدر خوب کردیم و بد کردیم، بسیار برایمان مشکل است ...