۱۳۸۹/۰۲/۲۱

همسايه هاي افغانستان دشمناني در لباس دوست

نويسنده : قاسم عبداللهي

از گذشته تا حال كساني و يا ممالكي بودند كه در حق دولت و ملت مظلوم افغانستان ظلم و حق تلفي هايي را انجام داده اند ، كه متاسفانه اين روند تا به حال همچنان ادامه دارد و روز به روز دامنه آن گسترش مي يابد .

بعد از شكست شوروي در افغانستان بلاها كم كم بر سر مردم اين كشور سرازير شد و كشورهاي همسايه كه در ناآرامي اين كشور دست به دست هم داده بودند اين پيروزي برايشان ناخوشايند بود و در صدد بر هم زدند دوباره اين كشور شدند و با ايجاد تفرقه و نفاق در بين دولت ، سياستمداران آن زمان را از هم دور نمودند و هر كدام را به طرفي با نام هاي مختلف به جنگ و نزاع تشويق كردند و بعد از آن جنگ هاي داخلي و تفرقه ها مانع پيشرفت اين كشور در مسيرهاي گوناگون شد .

باز هم همسايه هاي اين ديار كهن و مقدس ارام ننشستند و با تربيت افرادي با نام طالب ضربه هاي جبران ناپذيري را بر پيكر افغانستان و مردم اين كشور زدند .

اما با روي كار آمدن حكومت انتخابي در كشور اميدها دوباره در دل مردم زنده شد و مردم براي زنده گي آرام در وطن و كشور خود آماده شدند و دست در دست هم به بازسازي افغانستان پرداختند ، اما غافل از آنكه دشمنان قسم خورده كشور در نقاب طالب و ديگر القاب به تخريب دوباره دست مي زنند .

دخالت هاي كشورهاي پاكستان و ايران و ديگر ممالك در امور سياسي كشور ديگر براي همگان هويدا شده است .

پاكستان عده اي را با نيرنگ و فريب به سوي خود مي خواند و با آموزش و طراحي حملات انتحاري در كشور مانع پيشرفت و بازسازي افغانستان ويرانه مي شوند و بيم آنكه روزي افغانستان كشوري آباد ومترقي شود وبتواند مانند گذشته پلي ميان كشورهاي منطقه باشد حتي فكرش اين كشورها را ازار مي دهد .

در كنار پاكستان همسايه ديگر ما جمهوري به اصطلاح اسلامي ايران قرار دارد كه اين كشور نيز با دخالتهاي بيش از حد در امور سياسي كشور همه وقت به فكر برهم زدن امنيت كشور ما بوده تا بتواند اهداف شوم خود را در كشور پياده كند و با صادر نمودن اجناس توليدي خود بازار خويش را در افغانستان از دست ندهد و همچنين با بهره گيري از آبهاي هريرود و فراه رود ولايات حوزه غرب را از نعمت برق و همچنين ذخيره گاه هاي آب محروم سازد .

كشور ايران با اجير ساختن افرادي با نام هاي ناراضيان دولت با تمويل مصارف مالي و نظامي آنان در بر هم زدن نظم عمومي و همچنين از بين بردن پروژه هاي انكشافي چون بند سلما در هرات و بند فراه در اين ولايت و تخريب راه هاي آهن و آثار باستاني اين ولايت بزرگترين ظلم را در حق مردم افغانستان مي كنند.

اما متاسفانه اين كشور در اين اواخر ضربه هاي ديگري را نيز به ملت افغان وارد نموده و با ازار و اذيت مهاجرين افغان در ان كشور دست به اعدام عده اي ار هموطنان ما زده است كه خود ايران تا به حال از هويت اين اشخاص معلوماتي به فاميل هاي آنان و دولت افغانستان نداده است .

درست است كه اگر شخصي در هر زمان و در هر مكاني خلاف شعونات انساني و اسلامي مرتكب جرمي شود بايد مجازات گردد .

به همين ترتيب اگر قبول كنيم كه واقعا اين افغانهاي اعدام شده كدام جرم سنگيني را مرتكب شده اند ، باز هم بايد فاميل هاي آنان و حتي دولت افغانستان از اعدام اين افراد آگاهي مي داشت و محاكمه انان در حضور نماينده گان افغان انجام مي شد نه در پشت درهاي بسته .

متاسفانه درگذشته نيز كشور ايران از همين حسن روابط سوء استفاده مي نمود و جوانان افغان را به جاي مجرمين ايراني كه اعدام خود را با پول خريداري مي كردند بالاي چوبه دار مي كشيدند واز اين طريق اعتراضات مردمي را خاموش نگه مي داشتند و در رسانه هاي دولتي خود به دروغ نام افغانها و هويت پاكشان را لكه دار مي كردند و جرم هاي گوناگون را بر آنان لقب مي دادند .

و دولت ما با عملكرد ضعيف و غير قابل قبول اين اعمال را نديده گرفته و ايران نيز با استفاده ازاين فرصت ها از افغانان مهاجر در ان كشور استفاده هاي ابزاري مي نمايند .

اما چه بايد كرد ؟ امروزه زمانه طوري شده است كه هركس بايد به فكر خويش باشد نه كسي ديگر . اگر خود افغانها دست در دست هم ندهند مطمئنا هيچ كشور همسايه اي منافع خود را براي همسايه زيرپا نخواهد گذاشت و حتي با انجام بازيهاي فريبكارانه درخرابي ميهن سهيم خواهد شد .

بايد به جرات گفت كه در افغانستان كنوني شرايط براي زنده گي فراهم شده به شرط آنكه تمام افرادي كه تابعيت اين كشور را دارا هستند با وحدت و يك دلي و با كنار گذاشتن منافع شخصي و قومي و در نظر گرفتن منافع ملي كشور در ساختن اين وطن يكجا شوند و نامهاي متعددي چون طالب ، مخالف دولت ، مجاهد و غيره را از بين ببرند وبا نام افغان در تمام صحنه هاي جهاني ظاهر شوند و اجازه ندهند تا ديگران انان را در بازي هاي فريبكارانه خود شريك سازند.

۶ نظر:

شیرمحمد حیدری(میرافغان) گفت...

سلام

کرزی در آمریکا، سفری ازروی اقتدار ویا حقارت؟!

جاويد صادقي گفت...

سلام بر عبدالهي ي توانا!
سبز باشي پسر!
واقعا اين تبصره ات چيزي نبود به جز واقعيت هاي عيني جامعه ي درد كشيده وزجر ديده ي افغاني خودمان من ضمن مطالعه ي كامل اين تبصره كه با قلم زيبايت به طور مبتكرانه نوشته شده بود صد در صد با نظراتي كه در اين تبصره داشتي موافقم.از قديم به اصطلاح عام گفته اند كه:(هيچ گربه ي محض رضاي خدا موش نميگيره)اين سخن امروز در شرايط سياسي كشور ما هم چنان صدق ميكنه چون اگه قرار مي بود كه هر گربه ي محض رضاي خدا موش ميگرفت وبه فكر شكمش نميبود اكنون ما هم چنين بد بخت وبيجاره وبي سرپناه نبوديم پس طبق گفته ي خودت تنها راهي كه بتوان به اين گربه هاي وحشي جواب دندان شكن داد اين هست كه ما تمام افهان ها دست به دست هم داده وهمه از ته دل فرياد بزينيم كه ما افغانيم نه تاجيك وهذاره واوغان وغيره...
اين جااست كه اين گربه هاي وحشي آن اهداف شومي را كه در ذهن داشتند همه نقش بر آب خواهد شد وهمه مجبور ميشوند اين اهداف شوم خود با خود به دوزخ ببرند.
به هر حال زيبا بود باز هم به آرزوي موفقيت.

احمد مجتبی قیومی گفت...

سلام
موضوع خوب و جالب بود
میخواهم سایت خبری ما را نیز در وبلاگ تان لینک دهید
www.salamwatandar.com
تشکر زیاد از شما
موفق باشید

عبدالحمید اعتمادی گفت...

دوست عزیز تشکر از تحلیلی زیبای شما.راستی که افغانستان برای همسایه ها وکشورهای دیگر تبدیل به یک زمین بازی شده،هرکه به نوبت خودش وبه روش خودش در اینجا بازی میکند. امیدوارم روزی ملت عزیز مان دوست ودوشمن خودرا شناخته تا کمتر به بازی گرفته شود.

ناشناس گفت...

سلام به همه دوستان.
همه اینها درست و صحیح میباشند اما چرا باید مملکت ما همیشه به راحتی میدان بازی دیگران باشه؟
مشکل در خود ما است،میگن قبل از سرزنش کردن ابلیس که جرا ما را به گمراهی میبره باید خود را سرزنش کرد.
موفق باشید.

اهوازی گفت...

سلام قاسم جان

روزی بود که ایران و افغانستان دست به دست با هم زندگی میکردند. ولی آخوند کسیف هدفش خراب کردند هم ایران و هم افغانستان است. من شخصااز برادران و خواهران افغانی تشکر میکونم برای اعتراضات اخیر و آتش زدن عکسهای خامنه ای و احمدی ژاد. قربانت